środa, 16 listopada 2016

Chłopak z sąsiedztwa - Kasie West

Autor – Kasie West
Tytuł – Chłopak z sąsiedztwa
Tytuł oryginału – On the Fence
Przekład – Jarosław Irzykowski
Wydawnictwo Feeria Young
ISBN 978-83-7229-612-2


Gdy przeczytałam Chłopaka na zastępstwo, obiecałam sobie wrócić do twórczości Kasie West. Okazja nadarzyła się szybciej niż przypuszczałam, bo niepełna trzy miesiące po moim pierwszym spotkaniu z autorką. Nie mogło być więc inaczej, musiałam sięgnąć po tę książkę.

Charlie Reynolds jest główną bohaterką Chłopaka sąsiedztwa. Dziewczyna ma szesnaście lat, wychowywała się bez mamy, która zginęła w wypadku, gdy Charlie była mała. Odchowana przez ojca, a za jedyne towarzystwo mając trzech starszych braci i jednego przyszywanego, chłopaka z sąsiedztwa. Jest typową chłopczycą, woli spędzać czas w męskim towarzystwie, grając w piłkę nożną i koszykówkę. Nie wie nic o dziewczęcych sztuczkach. Makijaż, sukienka, babskie triki i flirty, to nie dla niej. Po otrzymaniu mandatu za przekroczenie prędkości jest zmuszona podjąć pracę. Trafia do eleganckiego butiku i musi przejść pewną metamorfozę.

Miłość przychodzi w momencie kiedy najmniej się tego spodziewamy. Może być parasolem w deszczowy dzień, rozłożystym drzewem gdy żar się z nieba leje… Dla Charlie jest synonimem nocnych rozmów przez płot z chłopakiem z sąsiedztwa, prawie bratem, Bradenem. Dzięki tym spotkaniom świat obojga zmienia się nagle, na zawsze. Początkowa fascynacja ustępuje miejsce znacznie głębszemu uczuciu. Tylko jak zareagują na takie rewelacje, mężczyźni życia nastolatki? Czy łatwo będzie im przekonać się do chłopaka u boku ich córki i siostry?

Kasie West napisała kolejną książkę, przy lekturze której cudownie spędziłam czas. Przyznaję, że odpoczywam podczas czytania takich pozycji. Chłopak z sąsiedztwa to mądra i dowcipna opowieść o dorastaniu, zmaganiach i zmianach w życiu, o stracie, o inności, w końcu o miłości (choć ta ostatnia została zepchnięta na drugi plan, z korzyścią dla historii).

Amerykańska pisarka ma niesamowite wyczucie i lekkość w kreowaniu swoich bohaterów. Postaci są nakreślone bardzo realistycznie, dzięki czemu możemy rozważać zaprzyjaźnienie się z nimi. Kibicujemy im, trzymamy kciuki za powodzenie ich życiowych planów. Narratorką tej opowieści jest główna bohaterka i dobrze, bo mamy wgląd w jej uczucia i myśli.

Chłopak z sąsiedztwa to powieść lekka, ale mimo lekkości posiada dość duży ciężar emocjonalny. Książka ważna, przedstawiająca świat młodych ludzi z problemami, z którymi ciężko poradziłby sobie dorosły. Jak czytam takie pozycje, to zastanawiam się kto podaje  w wątpliwość, że dzieci i młodzież również mogą się borykać z wieloma przeszkodami i zmartwieniami.

Kasie West pisze w taki sposób, że chce się czytać jej książki. Bez względu na to ile masz lat, czy szesnaście, czy sześćdziesiąt docenisz talent pisarski autorki. Chłopak na zastępstwo mógł być tylko przypadkiem. Chłopakiem z sąsiedztwa West utwierdziła mnie w przekonaniu, że warto było dać szansę jej twórczości. Będę się z ciekawością przyglądać kolejnym publikacjom pisarki. Mniemam, że będą przynajmniej tak dobre, jak te już wydane.

Czekając na następne odkrycia polecam gorąco Chłopaka z sąsiedztwa. Powieść ta osłodzi paskudny dzień i nada się wyśmienicie na szare, deszczowe listopadowe wieczory.
Było jeszcze ciemno, gdy podniosłam powieki. Chwilę wpatrywałam się w sufit, nie mając pewności, co mnie obudziło. Na pewno nie zły sen. Telefon na moim biurku grał melodyjkę. Opuściłam nogi na podłogę i wstałam. Nie sięgnęłam po niego, żeby przeczytać SMS-a. Zamiast tego uśmiechnęłam się do siebie i pobiegłam od płot. Księżyc był dziś w pełni, w sam raz, żeby rozmawiać w jego blasku.
Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:

52/2016 – 163/52, Cztery pory roku, Czytam Young Adult, Czytamy nowości, Dziecinnie, Gra w kolory, Kiedyś przeczytam 2016, Olimpiada czytelnicza, Pod hasłem 2016, Przeczytam 100 książek w 2016 roku – 163/100, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu –  2,5 = 18,6 cm, Reading Challenge 2016, W 200 książek dookoła świata – Stany Zjednoczone

4 komentarze:

  1. chciałabym przeczytać obie książki, na pewno będę na nie polować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak samo jak ty po Chłopaku na zastępstwo chcę sięgnąć po właśnie Chłopaka z sąsiedztwa. Nie jest to mój priorytet, ale jednak dobrze jest mieć coś lekkiego pod ręką do przeczytania i nie głupiego. Już nieco mi się znudziły zwykłe miłosne młodzieżówki. Pozdrawiam, Wielopasja

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam niedawno - recenzji jeszcze nie publikowałam - ale książka bardzo mi się podobała - mojej córce mniej :)

    OdpowiedzUsuń