wtorek, 31 stycznia 2023

Queen. Królewska historia - Mark Blake

                                                                           Mark Blake

Queen. Królewska historia

Is This the Real Life? 

The Untold Story of Queen

przekład Jakub Michalski

Sine Qua Non

ISBN 978-83-7924-323-5

Queen to jedna z moich muzycznych miłości od zawsze. Zespół ceniłam za całokształt, a Freddie Mercury był jeden, jedyny, niepowtarzalny. Dzisiaj krótko o biograficznej książce Queen. Królewska historia, uważanej za biblię fanów Queen, manifest pokolenia, portret fenomenu. Znajdziemy w niej niepublikowane wcześniej wspomnienia, zaskakujące anegdoty, intrygujące fakty. 


Wydawało się wam, że wiecie o Queen wszystko? W takim razie tylko się wam wydawało! Mariusz Owczarek, Program Trzeci Polskiego Radia


Gdy kilka lat temu ukazała się ta książka było tylko kwestią czasu nim znajdzie się w mojej biblioteczce. Niestety dość długo czekała na moją atencję, ale chodziłam koło niej, brałam w ręce, ciągle odkładając z braku czasu. Teraz nadszedł. Muszę przyznać, że jest to bardzo rzetelnie napisana biografia, a nawet pokuszę się o stwierdzenie - encyklopedia zespołu. Mnogość dat, nazw i nazwisk może niektórych przyprawić o ból głowy. Tym bardziej należą się brawa Markowi Blake’owi, że w tym gąszczu gdzieś się nie zagubił.


Wokalista nagrywający duety z gwiazdą światowej opery, gitarzysta - przyszły doktor astronomii, basista, którego partie na potęgę samplowali hip-hopowcy i perkusista o urodzie małej dziewczynki. Co spowodowało, że ta wybuchowa mieszanka stworzyła najtrudniejszy do sklasyfikowania zespół nagrywający muzykę popularną, który od czasów The Beatles wywrócił ją do góry nogami? Piotr Metz, dziennikarz Programu Trzeciego Polskiego Radia.


Trochę obawiałam się, że będzie to kolejna publikacja, która skupi całą uwagę na frontmanie grupy Freddiem Mercury. Jednak niepotrzebnie, bo Blake odpowiednio dużo miejsca poświęca każdemu członkowi “królewskiego zespołu”: Brianowi Mayowi, Rogerowi Taylorowi oraz Johnowi Deaconowi, Może faktycznie o Freddiem jest trochę więcej, ale w końcu to Freddie. A tak nawiasem mówiąc uwielbiałam go. Nie, co ja wypisuję, uwielbiam go nadal. Taki głos nie zdarza się co dzień; niepowtarzalny i trudny do podrobienia.


Jeśli jesteś fanem Freddiego i jego zespołu, musisz przeczytać tę książkę. Drobiazgowość autora i liczba szczegółowo opisanych faktów zachwycają i sprawiają, że nie można się od niej oderwać. Liczne cytaty i komentarze ubarwiają opowieść i dodają jej smaku. Marek Piekarczyk


Moja opinia nie jest długa, bo taka być nie musi. Oparłam się tym razem również na słowach innych osób, które powinny stanowić (przynajmniej dla niektórych) pewien autorytet w dziedzinie muzyki. 

Za każdym z nich polecam wam więc tę publikację/biografię/encyklopedię… Poznajcie fakty, których nie znaliście. Przypomnijcie sobie to, co uleciało z waszej pamięci. Nie zapominajmy tego kultowego zespołu. Nie zapominajmy legendy. Pamiętajmy Freddiego i Queen.


monweg


 "Queen. Królewska historia” do kupienia na Bonito


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2023 roku - 12/120; Mierzę dla siebie - 3,2 cm; 480 stron; Odczarujmy półki - książka, którą od dawna chcę przeczytać; Pod hasłem - biografia; Wielkobukowe okładkowe bingo - częściowo widoczne twarze; Zatytułuj się - Y - tytuł książki rozpoczyna się na literę, której nie ma w słowie głównym


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz