sobota, 8 stycznia 2022

Mów mi Win - Harlan Coben

 

Harlan Coben

Mów mi Win

Win

Cykl – Windsor Horne Lockwood III (tom I)

z angielskiego przełożyła Magdalena Słysz

Wydawnictwo Albatros

ISBN 978-83-8215-707-9

Tym razem w roli głównej Win, czyli Windsor Horne Lockwood III.

Najlepszy kumpel Myrona Bolitara.

Król życia, który zawsze dostaje to, czego chce, i ustala własne zasady.

Może to robić, bo jest obrzydliwie bogaty.


Twórczość Harlana Cobena jest mi znana od dawna. Bardzo lubię tego amerykańskiego pisarza i choć niektórzy zarzucają mu powtarzalność czy nawet kalkę z własnych powieści, mnie przekonuje to, co tworzy. Zawsze z przyjemnością sięgam po kolejną jego książkę i jeszcze nigdy nie byłam rozczarowana. Wiem, że jak Coben, to będzie świetna i godna poznania intryga. Najbardziej jednak lubię jego cykl o Myronie Bolitarze. Tym razem też wzmiankowo trafimy na Myrona, ale najnowsza powieść poświęcona jest przyjacielowi Myrona, Winowi. Nie mogłam się oprzeć tej książce, gdy zobaczyłam ją w ofercie wydawnictwa.


Jeśli śledzicie twórczość Cobena, to zdążyliście troszkę poznać Wina, ale nie na tyle, aby wyrobić sobie o nim zdanie. Teraz, po lekturze Mów mi Win to z pewnością się zmieni i w sumie jestem ciekawa ile osób „odwróci się” od Wina. Bo Win nie jest miłą osobą. Prawdę mówiąc Win jest człowiekiem/bohaterem, którego można znienawidzić i niestety przypuszczam, że sporo czytelników zwyczajnie go znielubi.

A jaki jest Win? Win jest nieprzyzwoicie bogaty i przez to czuje się uprzywilejowany. Bywa nieugięty, niegrzeczny, a nawet podły. Ma skłonności do narcyzmu. Jest arogancki, działa bezkarnie i lubi przemoc. Niezbyt interesują go inni ludzie. Jeśli można powiedzieć, że kogoś w ogóle kocha, to tą osobą jest Myron. Przyjaźń dla Wina znaczy bardzo dużo, a jeszcze więcej rodzina, dla której jest w stanie poświęcić wiele. Ale żeby nie wyszło na to, że Win to jakiś czarny charakter (bo w końcu nim nie jest), dodam, że bywa też czarujący; jest bardzo inteligentny i mądry.


A o czym jest najnowszy thriller Amerykanina? Napiszę krótko, żeby nikomu nie psuć przyjemności z poznawania powieści. Win trafia na miejsce morderstwa samotnika i zbieracza. Na miejscu zbrodni (oprócz trupa rzecz jasna) znajdują się przedmioty łączące ofiarę z rodziną Lockwoodów. Pierwszym z nich jest skradziony lata temu rodzinny obraz Vermeera, będący częścią łupu dawnego napadu na posiadłość rodziny. Drugim, skórzana walizka należąca z pewnością do Wina. Nikogo więc nie zdziwi fakt, że Win wkręci się do prowadzonego śledztwa, a pomagać mu będzie jego asystent Kabir (zaiste interesująca postać).


Powiem wam, że Coben i tym razem nie zawodzi. Widać, że świetnie się bawił tworząc swoje kolejne literackie dziecko. Postawienie na Wina jako protagonistę mogłoby się wydawać niektórym ryzykowne, ale Coben wyszedł, jak zwykle, obronną ręką. Książka jest intrygująca. Nie mogło być zresztą inaczej. Trochę pokrętny i ekscentryczny główny bohater sprawia, że historia nabiera rumieńców i staje się jeszcze bardziej interesująca. I jak to u Cobena bywa są zwroty akcji i niespodzianki oraz napięcie towarzyszące czytelnikowi niemal przez cały czas, co na pewno bardzo spodoba się rzeszom jego zagorzałych fanów.


Mów mi Win to wciągający thriller dostarczający odpowiednią dawkę rozrywki, który sprawił, że nabrałam ochoty aby przeczytać kolejny tom z tej serii, gdy tylko się pojawi. Jeśli macie ochotę na szybką akcję i wsiąknięcie w czytaną historię, to jest to książka dla was. Może nie jest to najlepszy thriller w dorobku Amerykanina, ale jednak na tyle dobry, aby nie znudzić i zaciekawić. Ja życzyłabym sobie tylko, w następnej części troszkę więcej Myrona. Myślę, że jego wielbiciele będą wdzięczni.


Oczywiście z czystym sumieniem powieść Mów mi Win polecam, nie tylko miłośnikom thrillerów. Sprawdźcie czy polubicie Lockwooda III.


monweg


Dziękuję



Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2022 roku – 2/120; Mierzę dla siebie – 3 cm; 414 stron; Mini Czelendż - Stany Zjednoczone; Pod hasłem – Harlan Coben; Trójka e-pik – zrób sobie przyjemność; Wielkobukowe bingo – tytuł zawierający imię, thriller, pierwszy tom serii; Wielkobukowe Mini bingo – thriller; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – M; Wyzwanie LC – przeczytam książkę z motywem początku

2 komentarze:

  1. Muszę przeczytać! Win był błyskotliwym towarzyszem Myrona B. Uwielbiałam ich potyczki słowne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Jednak teraz to Win jest głównym bohaterem i trochę się zmieniło. Ale sza. Przeczytaj.

      Usuń