wtorek, 17 sierpnia 2021

Zapłacisz mi za to - Teresa Driscoll

 

Teresa Driscoll

Zapłacisz mi za to

I Am Watching You

tłumaczenie – Monika Nowak

Wydawnictwo SQN

ISBN 9788382101430

Powieść Teresy Driscoll otrzymałam za punkty z portalu czytelniczego Czytam Pierwszy i muszę przyznać, że był to strzał w dziesiątkę. Zapłacisz mi za to to świetny, nieodkładalny, trzymający w napięciu thriller psychologiczny, z zaskakującym zakończeniem.


Co środę, jak w zegarku wraca strach.

Ta środa jest zupełnie zwyczajna. Do czasu, aż dzwoni telefon. Alice Henderson słyszy tajemniczy głos i mrożącą krew w żyłach groźbę. Rozłącza się i traktuje to jako głupi żart wymierzony w gazetę, w której pracuje.

Ale tydzień później stalker wykonuje kolejny ruch – i staje się jasne, że to Alice znajduje się na jego celowniku.


Każdy tydzień Alice, od tego momentu, składa się z dni przed środą i dni po niej; i z samej feralnej środy, która nie wiadomo, co ze sobą przyniesie. Z każdą środą groźby stają się coraz gorsze, a wyraźnym celem nie jest już sama Alice, ale również jej najbliżsi. W sprawę stalkera angażuje się policja, lecz bez specjalnych sukcesów. Partner Alice zatrudnia do jej ochrony prywatnego detektywa Matthew Hilla. Niestety i to nie pomaga, a Alice staje się celem kolejnych zastraszeń. Nakręca się spirala strachu. Czy przed kolejną środą uda się rozwikłać tę zagadkę?


Historię poznajemy, naprzemiennie, z trzech punktów widzenia: samej Alice, Matthew oraz prześladowcy, w dwóch ramach czasowych: wtedy i teraz. Dzięki temu mamy nieograniczony dostęp do ich myśli, pragnień, motywów działania. Retrospekcje pozwalają nam zgłębić psychikę stalkera, od momentu gdy był on małym chłopcem. Początkowo ta historia trochę odstaje, ale im bardziej zagłębiamy się w czytaną opowieść, wszystko zaczyna nam pasować, zazębiać się i układać w sensowną całość.


Zapłacisz mi za to to bardzo dobrze przedstawione studium psychiki ludzkiej, tak osoby dręczonej, jak i dręczyciela. Driscoll wykreowała ciekawych bohaterów, których mamy możliwość poznać naprawdę blisko. Nie skupia się na samym stalkingu, ale także (a może przede wszystkim) na relacjach rodzinnych, które dla treści książki są bardzo ważne.


Thriller Driscoll to wciągająca opowieść pełna zwrotów akcji. Driscoll wciąga czytelnika do stworzonego przez siebie świata, zmuszając go do przewracania kolejnych stron. Na końcu zbija nas z nóg, stawiając wszystko na głowie. Brytyjka z powodzeniem wodzi nas za nos, podrzucając co jakiś czas mylne tropy. Myślimy i odczuwamy dokładnie to, co sobie zażyczy i na ile nam pozwoli. Jestem pewna, że chcąc wkroczyć poza ścieżkę wytyczoną przez Driscoll i tak nikt nie domyśli się, jak skończy się ta opowieść.


Zapłacisz mi za to to mroczna historia przepełniona emocjami i niepokojąca. Książka świetnie wpisała się w to, co lubię i czego oczekuję od dobrze napisanego thrillera. Tajemniczy klimat powieści potęguje niepokój, który zaczyna nam się udzielać od głównej bohaterki. Książka trzyma w napięciu od pierwszych słów: Załatwię cię żyłką do sera, aż do ostatniej kartki. Wsiąka się w tę historię i na chwilę znika. Akcja w Zapłacisz mi za to nie gna na złamanie karku, ale posuwa się na tyle szybko żeby zainteresować i nie znudzić czytelnika. Ostrzegam tych, którzy nie czytają bardzo szybko – bardzo możliwe jest zarwanie nocy, tak trudno się od tej książki oderwać.


Dla kogo najnowszy thriller Teresy Driscoll? Zdecydowanie dla wielbicieli tego gatunku literackiego i oczywiście dla fanów twórczości autorki. Ja ze swej strony polecam.


Nr akredytacji 07/05/2020


monweg

Dziękuję



Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek - 99/120; Mierzę dla siebie – 3 cm; 400 stron


6 komentarzy:

  1. Mi tytuł również przypadł do gustu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też polecam! Strach się bać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli chodzi o tego typu książki to ja raczej sięgam po te, które nie są osadzone we współczesnym świecie. Więc jak na razie nie mam w planach sięgać po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie będę Cię namawiać, ale powiem tylko, że warto zmienić na chwilę przyzwyczajenia

      Usuń