Autor
– Ernest Cline
Tytuł
– Player One
Tytuł
oryginału – Ready Player One
Przekład
– Dariusz Ćwiklak
Wydawnictwo
Feeria Young
ISBN
978-83-7229-724-2
Świat w zagrożeniu.
Wyścig o najwyższą stawkę.
Czy jesteś gotowy?
Ernest Cline, amerykański
powieściopisarz, scenarzysta i poeta. Jego książki zostały opublikowane w ponad
pięćdziesięciu krajach i spędziły ponad sto tygodni na liście bestsellerów New York Timesa. Player
One to debiutancka powieść Cline’a (2011). Ekranizacją książki zajął się Steven
Spilberg, a scenariusz napisał sam Cline. Film Player One wszedł na ekrany kin
w marcu tego roku (w Polsce 8 kwietnia). Powieść Amerykanina miała swoja
premierę w Polsce w 2011, a teraz dzięki Wydawnictwu Feeria możemy znów się nią
cieszyć.
Po wielkim niegdyś kraju, w którym się urodziłem, pozostała tylko nazwa.
Rok 2045. Świat znajduje się na
skraju upadku i pogrążenia się w
chaosie. Ludzie znajdują ratunek w OASIS – Ontologicznie Antropocentryczna
Symulacja Imaginacyjno-Sensoryczna – ekspansywnym uniwersum rzeczywistości
wirtualnej stworzonej przez błyskotliwego ekscentryka i multimiliardera Jamesa
Hallidaya. Przed śmiercią Halliday ogłasza swój „testament”. Jako, że nie posiada
żadnych krewnych postanowił cały swój obrzydliwie wielki majątek oraz sieć
OASIS oddać temu, komu uda się wygrać w jego grze i odnaleźć easter egg (jajo
wielkanocne). Każdy na świecie chciałby stać się zwycięzcą, ale nie jest to
proste. Trzeba rozwiązać liczne zagadki, odnaleźć trzy klucze i trzy bramy, a
także rozegrać kilka trudnych gier. Mija rok… i kolejny… powoli zapał ludzi się
zmniejsza. Po pięciu latach od śmierci Hallidaya zostaje odnaleziony pierwszy
klucz. Szaleństwo graniczące z obsesją znów zawładnęło ludźmi.
Bycie człowiekiem przeważnie jest do kitu. Życie da się jakoś znieść dzięki grom komputerowym.
Każdy chciałby wiedzieć kim
jest Wade Watts, w OASIS znany jako Parzival. Wade mieszka z ciotką na osiedlu
przyczep kempingowych na przedmieściach Oklahoma City. A tak naprawdę jego
życie od lat ogranicza się do globalnej rzeczywistości wirtualnej. Z dnia na
dzień osiemnastolatek staje się popularny, ale już niedługo przekona się, że
szum i hałas wokół jego osoby mogą mu tylko zaszkodzić, a po piętach zaczynają
deptać mu pracownicy IOI z bezwzględnym Nolanem Sorrento na czele. Nie sposób w
tym momencie nie wspomnieć czterech postaci, które są ważne dla wydarzeń
toczących się w książce i można śmiało powiedzieć, ze zaraz po Parzivalu są
bohaterami tej historii; są to: Aech, Art3mis, Shoto i Daido.
OASIS drastycznie zmieniła życie ludzi na całym świecie. Zmieniła tez oblicze rozrywki, sieci społecznościowych, a nawet globalnej polityki. (…) OASIS szybko stała się nowym sposobem na życie.
Książka Player One jest hołdem
złożonym popkulturze lat osiemdziesiątych XX wieku. Muszę się wam przyznać, że
moja młodość to właśnie ten okres i było mi bardzo przyjemnie przenieść się
choć na chwilę w te czasy. Muzyka, film, literatura i gry (choć one chyba
najmniej, bo kto miał wtedy komputer?, ale Pacmana zna każdy). Odniesienia do
filmów i muzyki mojej młodości powodowało pewnego rodzaju wzruszenie. Tyle
wspomnień. Może spytacie skąd te lata osiemdziesiąte w 2045 roku. Wszystko
dlatego, że był to ulubiony okres Hallidaya. Player One oparta jest na
schemacie powieści i gier przygodowych, gdzie głównym celem jest ukończenie
przypisanej misji.
Player One bardzo dobrze
sprawdza się jako literatura rozrywkowa, którą z pewnością jest. Wprost idealna
(a może nawet i obowiązkowa) pozycja dla każdego nerda i geeka, a także dla
wielbicieli lat osiemdziesiątych XX wieku, przez niektórych nazywanych dekadą,
która nas ukształtowała. Powieść Cline’a czyta się bardzo sprawnie, a wraz z postępem
akcji wręcz błyskawicznie. Akcja odwołuje się do tematu walki dobra ze złem i
nie jest trudno zgadnąć na początku historii, jak ona się powinna skończyć.
Jeżeli chcecie przenieść się do
wirtualnej rzeczywistości na parę godzin, to zapraszam do lektury Player One. A
zatem bez zbędnych słów rozpocznijcie polowanie na wielkanocne jajo Hallidaya
wraz z bohaterami tej opowieści. Polecam.
Dziękuję
Książka bierze udział w
wyzwaniach:
ABC czytania – wariant 3, Akcja
100 książek w 2018 roku – 42/100, Czytelnicze igrzyska, Olimpiada czytelnicza –
502 strony, Przeczytam 52 książki w 2018 roku – 42/52, Przeczytam tyle, ile mam
wzrostu – 3,5 = 13,4 cm, W 200 książek dookoła świata – Stany Zjednoczone,
Wyzwanie Czytamy nowości, Wyzwanie czytelnicze Wiedźmy – liczba
Ja jednak raczej po nią nie sięgnę. Widzę, że blogsfera się nią zachwyca, ale "moi" ludzie zdecydowanie nie, a jednak... im bardziej ufam XD
OdpowiedzUsuńPodoba mi się motyw gry, a i czas akcji to moje dzieciństwo.
OdpowiedzUsuńSłyszałam tyle złego o tej książce, że jednak zostawię ją w spokoju. Właściwie to jest pierwsza pozytywna recenzja, którą widziałam.
OdpowiedzUsuńO filmie słyszała, o książce nie. Teraz wiem, że muszę ją przeczytać. Temat mnie interesuje, sama chętnie się przekonam, jaka ta książka jest.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam:)