poniedziałek, 8 sierpnia 2022

Późniejszy od zaśpiewu śmierci jest cień młodej jaskółki; Szklanka jest z ciemnego rżniętego szkła i przypomina późnojesienne jezioro - Żaneta Gorzka

 

Żaneta Gorzka

Potężniejszy od zaśpiewu śmierci jest cień młodej jaskółki

Wydawnictwo Convivo

ISBN 978-83-964258-6-7 


Szklanka jest z ciemnego rżniętego szkła i przypomina późnojesienne jezioro

Wydawnictwo j

978-83-963027-1-7

Cóż to za wspaniała efemeryda! Ledwie się pojawiła na literackiej scenie, a już się kłania i żegna z czytelniczkami i czytelnikami. Krócej tu była nawet od Rimbauda, ale mam nadzieję, że ten niezwykły projekt poetycki w sześciu tomach sygnowany pseudonimem “Żaneta Gorzka” nie zostanie szybko zapomniany. Ach, ci wszyscy biedni piszący o poezji (w tym ja), którzy zgrzytali zębami i łamali długopisy, niszczyli klawiatury w trakcie opisywania kolejnych tomów. Każda kolejna książka Żanety Gorzkiej była zupełnie inna: zadziwiała, frustrowała, irytowała i zachwycała szerokim wachlarzem środków artystycznego przekazu, który pozwalał na tworzenie absurdalnych i wyrazistych obrazów poetyckich. Pierwszego czerwca ukazały się dwa ostatnie tomy Żanety Gorzkiej wydane przez Convivo (Potężniejszy od zaśpiewu śmierci jest cień młodej jaskółki) oraz Wydawnictwo j (Szklanka jest z ciemnego rżniętego szkła i przypomina późnojesienne jezioro).



Co do tej pory się nie zdarzało, oba tomy dotyczą tego samego tematu, choć traktować go będą w zupełnie inny sposób. Motyw, z uwagi na zapowiadany już od czwartej książki koniec, wydaje się oczywisty - śmierć. W przypadku Potężniejszego od zaśpiewu... Gorzka igra wyraźnie z formą haiku, na co zwrócił uwagę Michał Trusewicz w tekście Zerwało się ze smyczy (“ArtPapier”, 15-16/2022) - tradycyjnie haiku unikać miało przedstawiania śmierci. Polecam zresztą lekturę całego szkicu interpretacyjnego Trusewicza; autor bardzo skrupulatnie przeanalizował treść obu tomów i w sposób wyczerpujący przedstawił zasady gry stworzonej przez Gorzką, podrzucając kilka ciekawych tropów. Niestety dla mnie, po przeczytaniu tego tekstu obawiam się, że niewiele ponad to mogę napisać. Więcej zatem będzie o odczuciach niż o budowie samych wierszy.



Przede wszystkim, jak zawsze u Gorzkiej, podoba mi się nieskrępowany humor, pełny absurdu i ironii, dzięki czemu śmiertelna powaga zostaje przełamana, niepewność wydaje się oswojona. Jak w Potężniejszym od zaśpiewu... osoba twórcza igra z tradycyjnym haiku, tak w tomie Szklanka jest z ciemnego... dostrzec można zabawę formą bajki ezopowej – pisanej prozą, z parą bohaterów. Ciekawi mnie przedstawienie interakcji między tytułowymi postaciami, całkowicie nieoczywiste, częściej chyba wskazujące na ich obopólne mijanie się (choć nie zawsze) i przemijanie. A chociaż śmierć w obu książkach zerka nam przez ramię, to w samych tekstach znajdziemy wiele życia i chęci życia.



Pozostaje żałować, że z Żanetą Gorzką już się nie zobaczymy, na co wskazuje dopisek pod mottem w jednym z tomów, na wzór uproszczonego epitafium. Z drugiej strony dobrze, że w ogóle tak barwna twórczość pojawiła się w poetyckim światku, zabłysła choć przez chwilę, pozostawiając na długo świetlisty ślad. Jeśli do tej pory nie poznaliście poezji Żanety Gorzkiej, zapraszam do szybkiego nadrobienia.


niehalo


Dziękuję Żanecie Gorzkiej za oba tomiki



"Potężniejszy od zaśpiewu śmierci jest cień młodej jaskółki” do kupienia na Bonito


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2022 roku – 70 i 71/120; Mierzę dla siebie – 0,5 cm + 0,4 cm; 60 stron + 44 stron; Wielkobukowe bingo – książki polskiej autorki, świeżynki; Wielkobukowe minibingo – świeżynki, na okładce drzewo, książki poniżej 300 stron; Wielkobukowe okładkowe bingo – książka z jasną okładką, książka z minimalistyczną okładką; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – P, S

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz