czwartek, 3 lutego 2022

Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy - Robert Beatty

 

Robert Beatty

Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy

Willa of Dark Hollow

Cykl – Willa (tom 2)

przełożył – Łukasz Małecki

Wydawnictwo Literackie

ISBN 978-83-08-07474-9

Niehalo powiedział, że skończył się dla mnie okres ochronny i mam wziąć się do pracy. W sumie ma rację. Bo jeśli zdecydowałam się na podjęcie współprac z wydawnictwami, to należałoby się teraz z tego zadania wywiązać. I tak, moi mili z małym poślizgiem będę się starała co kilka dni coś wrzucać. Mam tylko nadzieję, że to, co napiszę będzie miało ręce i nogi, czyli jakiś sens.


Wiecie już, że mam gorszy okres i czytanie nie sprawia mi takiej przyjemności, jak zazwyczaj. Lektura Willi zajęła mi kilka dni, a powinna kilka godzin. Na pewno nie trafiła do mnie ta książka w najszczęśliwszym momencie, ale i tak była najjaśniejszym promykiem odganiającym chwilowo mrok.


Pierwszą część przygód leśnej dziewczynki poznałam w marcu ubiegłego roku i od razu zakochałam się w tej opowieści. Robert Beatty uwiódł mnie tą historią na tyle mocno, że bez wahania skusiłam się na drugą odsłonę cyklu. I wiecie co? Wciąż nie mam dość i ciągle mi się podoba. Powiem Wam, że w takich chwilach, jak ta, która mnie dopadła, książki dla młodszego czytelnika są prawdziwym strzałem w dziesiątkę.


Głucha Jama uległa zniszczeniu. Willa zbudowała sobie nowy świat, zdobyła nową rodzinę i pogłębiła umiejętności, które przez lata wpajała jej babka. Niestety bliskim dziewczyny (roślinom, zwierzętom i ludziom) ponownie zagraża niebezpieczeństwo. Groźni są nie tylko nie znający umiaru drwale, którzy w imię dobrego zarobku i rozwoju cywilizacji bezlitośnie karczują lasy porastające Wielkie Góry Mgliste, ale i nowa mroczna siła, która narodziła się na zgliszczach byłej siedziby Feiran…

Czy Willa zdoła uchronić tych, których kocha? Co czeka ostatnią czarownicę z klanu leśnych ludzi? I czym są cieniste stwory niosące ze sobą przeraźliwy chłód, śmierć i zapach zgnilizny, które pojawiły się ostatnio w leśnych ostępach? Czy staną się sprzymierzeńcem, czy wrogiem dziewczyny?


Ta powieść jest absolutnie niesamowita. Wow – całkowicie uzasadnione. Historia Feiranki Willi wciąga od pierwszego rozdziału, nie, od pierwszego zdania. Słowa Beatty’ego ożywają i nabierają całkiem nowego znaczenia. Robert Beatty uwodzi czytelnika swoim stylem pisania. Uwodzi tak skutecznie, że na moment zapomina się, gdzie jesteśmy. A jesteśmy w lesie, razem z Willą, wśród zieloności, wśród drzew, ratując naturę przed zagładą. I w pewnym momencie przecieramy oczy zdumieni, bo nie ma wokół drzew, ani trawy, ani zwierząt. Jest za to łóżko, czy może fotel i książka na kolanach. Beatty jest czarodziejem. Prawdziwym czarodziejem.


Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy to książka mądra, cudowna i pełna przygód. Przepiękna historia o przyjaźni, odwadze i więzi z naturą, która może się podobać. Myślę, że fantastyczny byłby film, gdyby na przykład Disney postanowił się zabrać za zekranizowanie tej absolutnie wyjątkowej książki. Już to widzę (nawet nie oczami wyobraźni) oglądając okładkę, którą zaprojektowała Millie Liu. Od razu widać, że mamy do czynienia z czymś magicznym.


Tak, jak jej poprzedniczka Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy jest powieścią dla młodzieży, ale jestem pewna, że starszy czytelnik równie miło spędzi z nią czas. To piękna historia, która zabiera nas, choć na chwilkę, od kłopotów i szarzyzny dnia codziennego i pokazuje zupełnie inny świat. Nadal nie byłabym zdziwiona gdyby kiedyś ta książka zagościła w kanonie lektur szkolnych. Cudowna w odbiorze. Na wskroś ekologiczna. Przyozdobiona opisami przyrody historia wielkiej odwagi, przyjaźni, bólu i podejmowania decyzji. Jest to książka, w której można się zakochać. Polecam


Jeśli szukasz silnej bohaterki, to idealnie trafiłeś.


monweg


Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2022 roku – 11/120; Mierzę dla siebie – 3,2 cm; 374 stron; Wielkobukowe bingo – tytuł zawierający imię, świeżynka; Wielkobukowe minibingo – świeżynka, kwiaty lub drzewa na okładce; Wielkobukowe okładkowe bingo – okładka rysunkowa, na okładce zwierzę; Wielkobukowe alfabetyczne bingo - W

2 komentarze:

  1. Ooo..jak ja lubię takie książki :) Sobie zapiszę i poszukam. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusisz!
    Motywacja zadziałała skutecznie.

    OdpowiedzUsuń