niedziela, 25 lipca 2021

Księga tęsknot - Sue Monk Kidd

 

Sue Monk Kidd

Księga tęsknot

The Book of Longings

przełożył Łukasz Małecki

Wydawnictwo Literackie

ISBN 978-83-08-07401-5

Historia młodej kobiety, która stawia czoło surowym regułom społeczeństwa i dzięki swojej literackiej pasji pragnie oddać głos niesłyszanym kobiecym tęsknotom i ambicjom.


Księga tęsknot to moje drugie spotkanie z twórczością Sue Monk Kidd. Wcześniej miałam przyjemność czytać Sekretne życie pszczół i byłam absolutnie zaczarowana stylem tej amerykańskiej pisarki. Później nie było nam po drodze, aż do teraz, gdy pojawiła się książka wyjątkowa i po prostu musiała zagościć na półce mojej biblioteczki.


W posłowiu do książki Sue Monk Kidd napisała: Rolą pisarza nie jest odbijanie świata w zwierciadle, lecz wyobrażanie sobie tego, co możliwe. „Księga tęsknot” próbuje na nowo ukazać znaną nam historię Jezusa, kawalera żyjącego w celibacie, zadając pytanie: Co by było, gdyby na pewnym etapie życia miał żonę? Zdaję sobie sprawę, że niektórzy mogą poczuć się mało komfortowo (ze względu na wiarę), ale uwierzcie mi, niepotrzebnie. Historia Jezusa podana jest bardzo delikatnie i przyznaję, że prawdopodobnie. Bo w końcu cóż wiemy o jego życiu przed tym zanim zaczął nauczać.


Na imię mi Ana. Byłam żoną Jezusa z Nazaretu, syna Józefa. Nazywałam go Ukochanym, a on mnie Małym Grzmotem, zawsze się przy tym śmiejąc. Twierdził, iż kiedy spałam, rozlegało się we mnie dudnienie, niczym dźwięk pioruna dolatujący z dalekiej doliny Nahal Zippori lub jeszcze odleglejszej Jordanii. Nie wątpię, że naprawdę coś słyszał. Odkąd sięgam pamięcią, gnieździły się we mnie tęsknoty, które wzbierały jak nokturny, mącące swymi dźwiękami ciszę nocy.


Anę, żonę Jezusa poznajemy, gdy ma czternaście lat. Jest wykształconą, jak na tamte realia, dziewczyną. Jest córką bogatego człowieka blisko związanego z dworem tetrarchy Heroda Antypasa. Ciotka Any, Jalta przyjeżdża z Egiptu i staje się dla dziewczyny drugą matką i wierną przyjaciółką. Otwiera Anie oczy na świat, o którego istnieniu dziewczyna nie miała pojęcia. Ana pod jej wpływem zmienia się. Nie akceptuje planów, które przygotowali dla niej rodzice. Ma swoje marzenia i pragnienia.


Jezus jest młodym mężczyzną, cieślą z Nazaretu, który nie zawahał się stanąć między Aną a rozwścieczonym tłumem, chcącym ukamienować dziewczynę, niesłusznie oskarżoną o kradzież i cudzołóstwo. Posuwa się nawet dalej – żeby uratować jej życie, poślubia ją. Po ślubie Ana przenosi się do męża i nie ma kontaktów ze swoimi rodzicami. Odtąd jest zdana na rodzinę Jezusa i na swoją wierną towarzyszkę Jaltę.


Księga tęsknot to książka, która zapiera dech w piersiach. To hołd złożony zbuntowanym, wolnym kobietom. Autorka stawia w niej na aspekt ludzki nie boski, więc treść nie powinna urazić nawet osób głęboko wierzących. Książka jest przede wszystkim historią żony Jezusa – jej głosem.


Ostatnio coraz częściej się zdarza, że jakaś książka przykuje moją uwagę na dłużej niż na chwilę; zachwyci mnie i zaczaruje. Jedną z takich właśnie książek jest Księga tęsknot. O! Jakże się cieszę, że zdecydowałam się dać jej szansę. Przepiękna literatura, subtelna i delikatna, dotykająca bardzo ważnego problemu, czyli roli kobiety w społeczeństwie. Ana jest idealną bohaterką. Odważna, mądra, silna i odważna. Takie bohaterki to ja lubię. W ogóle kobiety w najnowszej opowieści Sue Monk Kidd odgrywają główną rolę. Mężczyźni, mimo że są, to schodzą na drugi plan. Tak też jest z Jezusem.


Księgę tęsknot czyta się wyśmienicie i nie bójcie się ilości stron (636). To bardzo emocjonująca i emocjonalna lektura nawet dla tych, którym wydaje się, że znają Pismo Święte. Książka przez to, że jest napisana z punktu widzenia Any zostaje niejako obdarta z boskości. A poza tym, choć są nawiązania do Nowego Testamentu, to należy mieć w pamięci fakt, że jest to jednak fikcja literacka i odwieczne pytanie: co by było gdyby?


monweg

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2021 roku – 88/120; Mierzę dla siebie – 4,4 cm; 636 stron; Misja specjalna Zatytułuj się 5 - K

4 komentarze: