sobota, 7 września 2019

Twoja kolej na śmierć - Peter James


Peter James
Twoja kolej na śmierć
You are Dead
Cykl – Roy Grace
Przekład – Paweł Lipszyc
Wydawnictwo Albatros
ISBN 978-83-8125-543-1




Padło na nie, bo były jak tamta.

Peter James, angielski autor kryminałów, scenariuszy, sztuk teatralnych, odznaczony nagrodą Diamond Dagger za całokształt twórczości. Jest jedynym brytyjskim pisarzem, który regularnie towarzyszy oddziałom policji w przeprowadzanych akcjach i uczestniczy w konferencjach na temat technik śledczych. Wśród policjantów ma reputację człowieka, który doskonale wie, o czym mówi, a przez fanów został uznany za Najlepszego Autora Kryminałów Wszech Czasów.
Tego mordercę kręci czekanie. Miesiącami śledzi swoje „projekty”, jak je nazywa, ciemnowłose kobiety, które torturuje i w końcu zabija. Logan dopadł w miejscu, którego panicznie się bała. W ciemności podziemnego parkingu. Zdążyła jeszcze zadzwonić do byłego narzeczonego – ale jej przerażony krzyk w słuchawce to ostatni ślad, jaki przez chwilę trwał w powietrzu. I przepadł. Podobnie jak ona.

Zniknięciem Logan Somerville zaczyna się powieść Petera Jamesa. Czytelnik wie, że jej eks-narzeczony, Jamie Ball, nie jest niczemu winien, ale policja zaczyna krążyć właśnie wokół niego. Niestety tak się często zdarza, że odpowiedzialnymi za zaginięcia czy zabójstwa są najbliżsi ofiary. Dodatkowo na niekorzyść Jamiego przemawia fakt, że Logan niedawno zerwała zaręczyny, a mężczyzna nie chciał tego przyjąć do wiadomości.

Sprawę zaginięcia Logan prowadzi Roy Grace, ale nie jest to jedyna zagadka kryminalna, z którą przyjdzie mu się zmierzyć. W trakcie prowadzonych prac budowlanych odkopane zostają ludzkie szczątki, które należą do młodej kobiety, a w ziemi przeleżały około trzydziestu lat. Grace staje przed problemem, czy to możliwe aby martwa kobieta sprzed ponad ćwierćwiecza ma coś wspólnego z uprowadzeniem Logan. Na odpowiedź nie trzeba czekać długo, ale to wcale nie ułatwia prowadzonego śledztwa. A tymczasem przybywa ofiar, a wszystkie one mogłyby być siostrami. Każda z nich ma długie, brązowe włosy i wypalone piętno. W związku z tym ostatnim faktem, porywacz-morderca zostaje „ochrzczony” mianem Wypalacza z Brighton.

Utrzymuję projekty w dobrym zdrowiu (…) Chcę jak najdłużej zachować je przy życiu. Dzięki temu mogę decydować, kiedy się pożegnać. Wszystko polega na władzy. Władza jest ogromnie podniecająca. Nie lubię ich nazywać ofiarami. Wolę określenie „projekty”.

Twoja kolej na śmierć to świetnie napisany kryminał i aż się dziwię, że to dopiero moje pierwsze spotkanie z twórczością Brytyjczyka. Jestem jednak pewna, że ten stan rzeczy szybko ulegnie zmianie. A mam dużo do nadrobienia, bo ta książka, to jedenasty tom cyklu. Peter James dostarczył mi tyle emocji, ile oczekiwałam. Dostałam to czego potrzebowałam. Bardzo dobrze wykreowanych bohaterów, śledztwo gdzie tropy zdają się prowadzić donikąd i mordercę, którego strach się bać. Może znajdzie się ktoś, kto powie, że w połowie książki już wszystko wiedział, ale to nie będę ja. Nie gubiłam się co prawda, jak dziecko we mgle, ale nie wiedziałam, jak zakończy się ta książka. I czy to będzie szczęśliwy koniec.
Patrzył na pęcherzyki na wodzie. Wcale nie było ich wiele. Odebrał jej ostatnie tchnienie. Teraz miał ją na własność. Na zawsze. Niedługo, kiedy będzie jeszcze ciepła, zacznie się z nią kochać. I nigdy nie będzie mogła go odepchnąć!

Powieść Jamesa wciągnęła mnie od pierwszych stron i trzymała do samego końca. Gdy miałam ją odłożyć (bo nie samym czytaniem człowiek przecież żyje) to prawdziwie cierpiałam i z radością ponownie brałam ją w ręce. Rzadko się zdarza żebym nie miała żadnych zastrzeżeń. W tym przypadku właśnie tak jest. Bardzo dobre tempo akcji, mrożące krew w żyłach opisy zachowań psychopatycznego mordercy. To powieść, która momentami wstrząsa, a jednocześnie porusza.

Nie może być inaczej. Polecam gorąco Twoją kolej na śmierć nie tylko wielbicielom prozy Brytyjczyka, bo warto.

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:
Akcja 100 książek w 2019 roku – 83/120, Czytamy nowości, Łów słów – olej, Oflagowani – żółty, Olimpiada czytelnicza – 464 stron, Pod hasłem, Mierzę dla siebie – 3,4 cm, Zatytułuj się 3 – T, W 200 książek dookoła świata – Wielka Brytania

3 komentarze: