środa, 24 stycznia 2018

Jak zawsze - Zygmunt Miłoszewski

Autor – Zygmunt Miłoszewski
Tytuł – Jak zawsze
Wydawnictwo W.A.B.
ISBN 978-83-280-3607-9


Zygmunt Miłoszewski, pisarz uniwersalny. Z powodzeniem porusza się po różnych gatunkach literackich. Kryminał – trylogia z Teodorem Szackim (Uwikłanie, Ziarno prawdy, Gniew), horror – Domofon, książka dla dzieci – Góry Żmijowe, powieść sensacyjno-przygodowa – Bezcenny… i opowiadania. Co tu dużo gadać, czego się nie dotknie, zamienia się w złoto. Miłoszewski jest często nagradzanym pisarzem. Na swoim koncie ma m. in. Nagrodę Wielkiego Kalibru czy Paszport Polityki. Jego książki ukazały się również za granicą, przetłumaczone na kilkanaście języków.

Miałam już do czynienia z twórczością Miłoszewskiego. Przeczytałam trylogię kryminalną z prokuratorem Szackim w roli głównej oraz powieść Bezcenny. Przyznam, że byłam bardzo zaskoczona jego nową odsłoną. Autor kryminałów i komedia romantyczna? Ale do tego stopnia podobały mi się wcześniejsze jego książki, że i tej postanowiłam dać szansę. Czy dobrze zrobiłam?

Gdyby można było przeżyć swoje życie jeszcze raz… Komu nie zdarzyło się nigdy o tym pomyśleć. Ja myślałam wielokrotnie. I nawet wiem (gdybym miała taką możliwość) w którym momencie życia chciałabym się wtedy znaleźć. Jestem pewna, że wiele decyzji i spraw załatwiłabym inaczej. Oczywiście myślę tutaj o tym żeby przenieść się, ale z tym rozumem, który mam teraz. Ale, ale, na pewno zastanawiacie się dlaczego o tym piszę. W takim razie do rzeczy.
Zawsze się bronisz przed przeszłością, uciekasz do przodu. A to przeszłość decyduje o tym, kim jesteśmy i kim będziemy, czy to ci się podoba, czy nie.
Jak zawsze to historia Grażyny i Ludwika, małżeństwa z pięćdziesięcioletnim stażem. Po upojnej nocy rocznicowej wspomaganej koronkową bielizną i viagrą, obudzili się w zupełnie innej rzeczywistości. Dosłownie. Przenieśli się pięćdziesiąt lat wstecz do roku 1963. Ale ta Polska sprzed pół wieku prawie w niczym nie przypomina tej, w której już było dane im żyć. Znaleźli się w alternatywnej wersji świata. Przeszłość jeszcze raz, daje im szansę na zmiany. Jak się w niej znajdą?

Komedia ironiczno-romantyczna o narodzie, który dostaje szansę przeżycia jeszcze raz swojej historii, ale jakże różnej od tej, którą znamy z podręczników i lekcji. Polska przedstawiona w krzywym zwierciadle, zniekształcona. Nic nie jest takie, jakim było kiedyś. Nie ma „sojuszu” ze Związkiem Radzieckim, a na czele państwa stoi Eugeniusz Kwiatkowski. Miłoszewski z tej opowieści wychodzi obronną ręką i nie można oddać mu tego, że jest świetnym obserwatorem i krytykiem zjawisk społecznych.
Przeszłość jest wszystkim, przyszłość to zbiór pobożnych życzeń i zazwyczaj chybionych wyobrażeń.
Najnowsza powieść Miłoszewskiego świetnie wpisała się w mój nastrój i w pogodę za oknem. Lekko napisana historia dwójki ludzi w podeszłym wieku, ale w młodych i jędrnych ciałach, z historią i Warszawą w tle. Książka zmusza czytelnika do refleksji nad przyszłością, przeszłością, rzeczywistością. Pomysłowa opowieść, napisana dowcipnie, ale i prowokacyjnie. Widać, że autor sam poczuł się w tym nowym dla siebie gatunku, jak ryba w wodzie. I to się czuje, czytając.

Moje kolejne spotkanie z twórczością Zygmunta Miłoszewskiego uważam za udane i godne polecenia. Ciekawi bohaterowie, interesująca historia, Warszawa przedstawiona tak, jakby się ja oglądało własnymi oczami. Uważam, że po Jak zawsze mogą sięgnąć nie tylko liczni wielbiciele jego talentu. JAK ZAWSZE polecam gorąco.

Dziękuję



Jeżeli jesteście zainteresowani tą książką, a nie posiadacie jeszcze własnego egzemplarza, to zapraszam jutro na rozdanie, w którym Jak zawsze będzie można wygrać :)


Książka bierze udział w wyzwaniach:
ABC czytania – wariant 2, Akcja 100 książek w 2018 roku – 6/100, Czytam, bo polskie, Czytelnicze igrzyska, Dziecięce poczytania, Olimpiada czytelnicza – 480 stron, Pod hasłem, Przeczytam 52 książki w 2018 roku – 6/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 3,7 = 18,9 cm, Świat kultury 2018 – miasto, W 200 książek dookoła świata – Polska, Wyzwanie Czytamy nowości

2 komentarze:

  1. Mam ją w planach;)
    Czas ją kupić;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz wziąć udział w rozdaniu. Może akurat do Ciebie uśmiechnie się szczęście.

      Usuń