Autor – Niccolò Machiavelli
Tytuł – Książę
Tytuł oryginału – Il principe
Przekład – Antoni Sozański
Wydawnictwo MG
ISBN 978-83-7779-432-6
Przełom wieków XV i XVI był okresem
niezwykle burzliwym i znaczącym dla kręgu europejskiego. Wielkie odkrycia
geograficzne, mnóstwo konfliktów zbrojnych, ciągła walka o utrzymanie władzy
stanowiły codzienność w tamtym czasie. By móc rządzić jak najdłużej,
monarchowie musieli podejmować decyzje sprzeczne ogólnie pojmowaną moralnością.
Szczególnie skomplikowaną zdawała się
sytuacja we Włoszech, a raczej w państwach włoskich, takich jak Neapol, Wenecja
czy Florencja. W tym ostatnim dzielił i rządził ród Medyceuszy, ród papieży,
władców i książąt. Sukces polityczny na arenie europejskiej zawdzięczali
Medyceusze nie tylko ogromnego bogactwu, ale także stanowczości i
bezwzględności w rozprawianiu się ze swoimi przeciwnikami . Szczególnie ważną
postacią dla miasta-państwa był Niccolò
Machiavelli, który pełnił ważne funkcje
w czasach Republiki Florenckiej. Po jej upadku w roku 1512 i odzyskaniu władzy
przez Medyceuszy, Machiavelli, chcąc wkupić się w łaski Wawrzyńca II, napisał
poradnik skutecznego utrzymania władzy, jeden z najsłynniejszych traktatów
politycznych, czyli Księcia.
Machiavelli daje się poznać
czytelnikowi jako baczny obserwator współczesności i mechanizmów na szczytach
władzy. Choć florentczyk opisał postać władcy „doskonałego”, wspierając się
przykładami postaci z historii oraz ówczesnej teraźniejszości, dzieło budziło
wiele kontrowersji. Książę został
ukończony w roku 1513, ale jego pierwsze wydanie miało miejsce dopiero niecałe
dwadzieścia lat później i tak jak inne jego dzieła, trafił do kościelnego
indeksu ksiąg zakazanych. Kontrowersje związane z tym traktatem mają swoje
źródło w jego interpretacji; Księcia traktowano
jako dzieło niemoralne, niezgodne z zasadami etyki chrześcijańskiej.
Ówcześni Machiavellemu krytykowali
traktat z powodu mylenia intencji powstania Księcia
z jego treścią. Stąd też termin makiawelizm, oznaczający doktrynę
polityczną mówiącą o uświęcaniu wszelkich środków w celu utrzymania wpływów, w
tym dokonywanie okrucieństw,
wprowadzanie tzw. dobrego prawa z pomocą sił zbrojnych. Dobry władca ma rządzić
w taki sposób, by ludność się go obawiał, gdyż strach daje panowanie nad
społeczeństwem. Jako że ludźmi rządzą instynkty, a ich natura jest zła, dobry
władca musi przewidywać złe zachowanie poddanych. Machiavelli stwierdza w swym
traktacie, że ludzkim życiem rządzi przypadek, dlatego też dobrego władcę
powinno cechować cnota virtu, czyli duża sprawność polityczna, charakteryzująca
się zdolnością do szybkiego działa i podejmowania decyzji.
W późniejszych interpretacjach Księcia zwracano uwagę na przełomowe, bo
realistyczne przedstawienie postaci książąt i głów państw, co pozwoliło na
stworzenie portretu niemal demonicznego, amoralnego władcy doskonałego, który
gotowy jest podjąć wszelkie kroki w celu utrzymania władzy. Recepcja traktatu politycznego Machiavellego
przyniosła wiele pochlebnych uwag w kierunku florenckiego autora. Francis Bacon
stwierdził, że powinniśmy być wdzięczni Machiavellemu i podobnym mu
pisarzom, którzy otwarcie i bez niedomówień piszą o tym, jak ludzie postępują,
a nie jak postępować powinni. Rzeczywiście, kolokwialnie mówiąc, florentczyk nie owijał w bawełnę,
tworząc portret bezwzględnego monarchy, tak powszechny w średniowiecznej i
renesansowej Europie. Leszek Kołakowski natomiast zwracał szczególną uwagę na
pochodzenie zła w traktacie, zaznaczając, że uchwycenie momentu, w którym środek przeobraża się w cel sam w sobie,
jest czasem niemożliwe.
W Księciu
nie ma fabuły, a jednak czyta się to ponad półwieczne dzieło niemal jak powieść
sensacyjną. Oczywiście, trochę przesadzam, ale na pewno lektura traktatu o
sztuce władania pióra włoskiego polityka na pewno nie należy do nudnych. Machiavelli
obnażył w Księciu ludzkie wady,
uwydatniając bezwzględność rządzących oraz nieetyczność działań politycznych.
Wiele zasad, o których pisał włoski polityk było wykorzystywanych w mafii oraz
we wszystkich dyktaturach. Prawie wszyscy jednak polegli na poradzie mówiącej,
że gdy się krzywdzi człowieka, należy czynić to w ten sposób, aby nie
trzeba było obawiać się zemsty. Zapraszam wszystkich do lektury jednego z najważniejszych literackich
dzieł renesansu.
Dziękuję
Książka
bierze udział w wyzwaniach:
Czytelnicze
igrzyska 2017, Olimpiada czytelnicza, Pod hasłem, Przeczytam 52 książki w 2017
roku – 161/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 1,5 = 24,1 cm, W 200 książek
dookoła świata – Włochy, Wyzwanie Czytamy nowości, Wyzwanie Wiedźmy - osoba
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz