sobota, 2 grudnia 2017

Cisza. Kronika życia pewnego mordercy - Thomas Raab

Autor – Thomas Raab
Tytuł – Cisza. Kronika życia pewnego mordercy
Tytuł oryginału – Still. Chronik eines Mörders
Przekład – Marzena Wasilewska
Wydawnictwo Albatros
ISBN 978-83-7985-948-1


Thomas Raab jest austriackim pisarzem, scenarzystą i muzykiem. Najbardziej znany z serii kryminałów z restauratorem Willibaldem Adrianem Metzgerem w roli głównej. Cisza. Kronika życia pewnego mordercy to pierwsza książka, która ukazała się poza tą serią. Obecnie Raab mieszka i pracuje w Wiedniu.

Czy zdajemy sobie sprawę w jakim świecie żyjemy? Ile najróżniejszych dźwięków nas otacza? Dźwięków, których często nawet nie słyszymy, lub nie przeszkadzają nam, bo do nich przywykliśmy. Główny bohater najnowszej powieści Thomasa Raaba ma ogromny problem, bo do jego uszu docierają nawet najcichsze tony. Młot udarowy może zepsuć wam popołudnie, przebudzić brutalnie z drzemki, zepsuć spokojny weekend. Karlowi wystarczy przelatujący ptak, że o szczekaniu psa nie wspomnę. Przekleństwo czy dar? Sami pomyślcie i odpowiedzcie sobie na to pytanie.

Thriller Raaba to opowieść o życiu Karla Heidemanna. Bezwzględnego mordercy czy mężczyzny z ułomnościami? Postanowiłam to sprawdzić i całkowicie, bez reszty wsiąknęłam w tę historię. Cisza. Kronika życia pewnego mordercy to książka niepokojąca, hipnotyzująca i ogromnie ciekawa, choć zdecydowanie nie jest to powieść łatwa w odbiorze. Napisana w specyficzny sposób, bardzo niespiesznie, prawie leniwie, wciąga jak narkotyk.

Karl Heidemann przyszedł na świat w miasteczku Jettenbrunn. Z chwilą urodzenia Karl wydał z siebie ogłuszający krzyk, który nie cichł, katując rodziców i innych mieszkańców. Przypadek sprawia, że dziecko milknie (na zawsze), jednocześnie zaczyna się jego prywatny dramat. Okazuje się, że chłopiec ma nadwrażliwy słuch. Słyszy wszystko: szepty, kroki, tarcie gałęzi o gałąź, a nawet trzepot skrzydeł motyla. Wybawieniem dla niego staje się Cisza, a tę Karl znajduje zamknięty w piwnicy, w której spędza kilka lat. Gdy postanawia ją w końcu opuścić staje się miejscowym dziwadłem. Gruby do granic i milczący, robi wrażenie półgłówka i w podobny sposób jest traktowany. Tytułową Ciszę Karl odnajduje w akcie samobójczym swojej matki. Dochodzi wtedy do wniosku, że śmierć jest spokojem, wyzwoleniem i ukojeniem.

Raab podzielił swoją opowieść na trzy części: Wiara, MiłośćNadzieja. Każda z części to ciągle historia Karla, ale dzieje się w innym momencie jego życia, od urodzenia do śmierci. W każdej austriacki pisarz obnaża duszę dziecka… młodzieńca… mężczyzny. Przyznam, że zadziwiająca jest ta analiza charakteru i poczynań Karla. Na tyle zadziwiająca, że zaczynamy usprawiedliwiać jego czyny.

Nie wiem czy każdy, ale ja chwilami miałam problem z oddychaniem w trakcie lektury i nie chodzi tutaj o mrożące krew w żyłach opisy zbrodni, bo ich po prostu nie ma. Autor darował mam malowniczego przedstawienia morderstw i scenerii tuż po nich. Ale to nie zmienia faktu, że Cisza… ma jakiś dziwny, duszny, chwilami klaustrofobiczny klimat i to przez to można zapomnieć, że samemu się oddycha.

Cisza. Kronika życia pewnego mordercy jest dla mnie książką kompletną i naprawdę bardzo się cieszę, że dane było mi ją przeczytać. To opowieść, która zmusza do refleksji, do zatrzymania się na chwilę w pędzie życia. To historia, której się nie zapomina, ona trwa nawet po skończonej lekturze. W końcu to książka, która wzbudza cały szereg, często sprzecznych emocji.

Powieść Thomasa Raaba polecam nie tylko wielbicielom thrillerów. To wyjątkowa książka, wciągająca, niebanalna, genialna. I choć nie jest łatwa w odbiorze, to sądzę, że warto po nią sięgnąć, zagłębić się by poznać motywy postępowania człowieka uważanego powszechnie za mordercę. Ale kim był naprawdę, to musimy rozstrzygnąć we własnym umyśle. Zdecydowanie polecam.

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Bezsenne wyzwanie, Czytam nie tylko Amerykanów!, Czytelnicze igrzyska 2017, Dziecięce poczytania, Grunt to okładka, Olimpiada czytelnicza, Pod hasłem, Przeczytam 52 książki w 2017 roku – 152/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 3 cm, W 200 książek dookoła świata – Austria, Wyzwanie Czytam nowości

14 komentarzy:

  1. Zaintrygowałaś mnie jak rzadko kiedy. Muszę nie zapomnieć tytułu. No i literatura austriacka to raczej rzadka 'rzecz'.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie nie za częsta. I cieszę się, że Cię zainteresowałam.

      Usuń
  2. Widziałam ją na instagramie, ale jakoś nie zwróciłam na nią szczególnej uwagi. Teraz chyba poszperam. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszperaj, może uda Ci się gdzieś ją dorwać.

      Usuń
  3. Bardzo zachęcająco brzmi, chodź boję się trochę tego, że ksiazka nie jest łatwa w odbiorze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest łatwa pod względem specyficznego stylu autora, ale nie przeszkadza to w odbiorze książki. Zaręczam, że jest to bardzo intrygując lektura.

      Usuń
  4. Mimo tego, że książka nie jest łatwa to myślę, że po nią sięgnę. Może i na mnie zrobi takie wrażenie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja uwielbiam thrillery więc po tylu Twoich dobrych słowach muszę zapoznać się z "Ciszą". Już sam tytuł niezwykle mnie intryguje!

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja gorąco polecam i mam nadzieję, że i na Tobie zrobi wrażenie.

      Usuń
  6. Musiałam odświeżyć obserwację, bo twoje posty do mnie nie trafiają...książka niestety chyba nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie książki oraz to Wydawnictwo. Cgyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale mi na nią narobiłaś ochoty :) Koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń