czwartek, 16 lutego 2017

Sama się prosiła - Louise O'Neill

Autor – Lousie O’Neill
Tytuł – Sama się prosiła
Tytuł oryginału – Asking For It
Przekład – Anna Dobrzańska
Wydawnictwo Feeria Young
ISBN 978-83-7229-623-8


Emma O’Donovan, bohaterka książki Sama się prosiła, ma osiemnaście lat. Jest dziewczyną piękną i popularną, każdy chciałby znaleźć się w kręgu jej bliskich znajomych, koleżanki chcą się z nią przyjaźnić, a koledzy, chociaż poflirtować. Niestety, co zdarza się często w takich przypadkach, dziewczyna jest próżną osóbką, nadętą, zarozumiałą i bardzo pewną siebie. Nie dziwi więc, że nie polubiłam Emmy i nawet później nie potrafiłam wykrzesać odrobiny sympatii.

Emma, jak większość nastolatek, lubi się bawić. A zabawy wśród młodzieży przybierają różny obrót. Chodzi z przyjaciółkami na imprezy, gdzie nie brak alkoholu, cudownych tabletek na polepszenie humoru i … przygodnego seksu. Przyznam, że jest to przerażające. Też kiedyś byłam młoda, ale takie rozpasanie nie miało miejsca.

Po kolejnej „udanej” imprezie, skropionej dużą ilością drinków i zażytych tabletkach, Emmie urywa się film. Nie ma pojęcia co się z nią działo, jak dotarła do domu. Wiadomo jedynie, że została znaleziona na ganku własnego domu przez rodziców, zakrwawiona, poparzona od słońca, poraniona. Ale to nie te widoczne rany okażą się najgroźniejsze. Najbardziej została zraniona wewnętrznie. Nikt z przyjaciół nie odpisuje na jej SMS-y, nikt nie odbiera telefonu, a na Facebooku pojawia się nowy profil. Profil, którego bohaterką staje się Emma. To dzięki tej stronie dziewczyna dowiaduje się o tym, co się wydarzyło.
Głosy. Śmiech. Ręce, które wczepiają się we mnie, wpychają mnie w czarny filc nocy, żadnych ciał, żadnych twarzy, tylko ręce, kredowobiałe na tle nocy. Co się stało?
Louise O’Neill napisała książkę ważną, ale też okrutną, mocną i poruszającą. Historia Emmy, może i nie wydarzyła się naprawdę, ale mogłaby mieć miejsce. Taka właśnie jest teraz młodzież, totalnie beztroska i lekkomyślna, ale też bezwzględna i wynaturzona. Ogromny plus dla irlandzkiej pisarki za tematykę tej wstrząsającej powieści oraz za sposób w jaki cała historia została przedstawiona.
Szepty. Jedyne co słyszę, to szepty. Zdzira, kłamczucha, lafirynda, suka, dziwka.
Narratorką powieści Sama się prosiła jest Emma, dzięki temu mamy nieograniczony dostęp do jej uczuć, myśli, refleksji i obaw. Wrażliwy czytelnik może mieć problem z lekturą, gdyż jest trochę depresyjna, przykra i bolesna.  To książka, która nikogo nie zostawi obojętnym. A czyta się ją, mimo trudnej tematyki, bardzo szybko.
Staram się nie myśleć. Nie jestem już tamtą dziewczyną. Jestem Czymś. Zbiorem elementów ciała lalki, różowym ciałem, rozłożonymi nogami, żeby wszyscy mogli zobaczyć, co jest między nimi.
Sama się prosiła to opowieść Emmy, napisana ku przestrodze. Książkę powinny przeczytać nastolatki, aby wyciągnąć wnioski na przyszłość. Na młode dziewczęta czeka „wielki świat” niosący z sobą mnóstwo niebezpieczeństw. Emma stała się ofiarą przemocy i jako ofiara prezentuje sobą typowe zachowania dla osoby, która doznała stresu pourazowego. Nie może znaleźć sobie miejsca, zamyka się w sobie, czuje zagrożenie i lęk, obwinia ciągle i ciągle siebie.

Sama się prosiła to książka, którą czyta się płynnie, choć mnie zajęło to sporo czasu, gdyż musiałam co chwilę robić przerwę, żeby odetchnąć, pomyśleć, przeczytać cos innego. Historia przedstawiona przez Louise O’Neill wywołuje bardzo silne emocje, niektórzy może będą potrzebowali chusteczki. Książkę czytało mi się dobrze, ale nie mogę powiedzieć, że przyjemnie, ponieważ temat do rozrywkowych nie należy.

Sama się prosiła to nieźle napisana powieść obyczajowa, więc jest stworzona dla osób, które lubią właśnie ten gatunek literacki. Jako że powieść traktuje o nastolatkach, jest idealna dla młodych czytelników, a szczególnie czytelniczek. Ale nie jest to typowa książka młodzieżowa, toteż polecam lekturę także starszym odbiorcom. Książka Louise O’Neill jest opowieścią zmuszającą do refleksji i nie dającą szybko o sobie zapomnieć. Polecam.

Dziękuję



Książka bierze udział w wyzwaniach:

ABC czytania – wariant 2, Czytamy powieści obyczajowe, Dziecięce poczytania, Gra w kolory, Grunt to okładka, Olimpiada czytelnicza, Pochłaniam strony, bo kocham tomy, Przeczytam 52 książki w 2017 roku – 23/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 2,5 = 20,7 cm, W 200 książek dookoła świata – Irlandia, Wyzwanie Czytamy nowości, Zaczytajmy się

13 komentarzy:

  1. Ostatnio chodzą za mną właśnie takie obyczajówki z nastolatkami i o nastolatkach więc zapisuję tytuł!

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa tematyka nie tylko dla nastolatków wkraczających w dorosłe życie, jednak cytaty, które przytoczyłaś są napisane nieciekawie. Chodzi mi o to, że nastolatki nie myślą w ten sposób, nawet w myślach używają dużo prostszych wyrazów i zdań.

    Niestety książka, nie jest czarna, nie ma chyba nawet 1/4 powierzchni w czarnym kolorze :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach te kolory...
      Może i masz rację. Tak dawno byłam nastolatka, że już nie pamiętam.

      Usuń
  3. Nie gustuję w takiej tematyce, ale dobrze, że takie książki powstają. Siat daje młodzieży wiele możliwości, ale też niebezpieczeństw, więc takie "przestrogi" są potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam wielką ochotę na tę pozycję. Bardzo, ale to bardzo mnie intryguje. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze możesz wypożyczyć z biblioteki, przypuszczam, że będą mieli za chwilę :)

      Usuń
  5. Nie jestem zwolenniczką takich książek, jednak ostatnio lubię takie czytać. Dają nam inne spojrzenie na otaczający nas świat.
    Buziaki :*
    Fantastic books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja lubię, mimo iż nie jestem nastolatką, ba nawet mój syn nie ma nastu lat :)

      Usuń
  6. Super, właśnie czekam na nią w bibliotece teraz widzę że warto. W wolnej chwili zapraszam do mnie czytanienaprawdeuzaleznia.blogspot.com Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiada się całkiem ciekawie :D
    Zapraszam do mnie, mam nadzieję, że przypadnie Ci do gustu :D
    http://bookcaselover.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka ku przestrodze, zwłasczza skierowana do młodych ludzi, powinna być mocna i przerażająca. Tematyka bardzo na czasie, więc wart poznać powieść.

    OdpowiedzUsuń