piątek, 24 listopada 2023

Za wszelką cenę - Harlan Coben

 

Harlan Coben

Za wszelką cenę

I Will Find You

przekład Robert Waliś

Wydawnictwo Albatros

ISBN 978-83-6751-387-6

Moje uzależnienie od twórczości Harlana Cobena trwa i ciągle jest mi mało. Moja przygoda z tym amerykańskim pisarzem zaczęła się lata temu thrillerem Nie mów nikomu. Od tego momentu wiedziałam, a raczej byłam pewna, że przeczytam wszystko, co wyjdzie spod jego pióra. I tak się dzieje. Mimo, że niektórzy zarzucają mu spadek formy czy powtarzalność, to dla mnie każda kolejna książka jest tylko utwierdzeniem talentu Amerykanina i niewyczerpanej pomysłowości, a także tego, że nigdy mnie nie znudzi, a czytanie będzie prawdziwą przyjemnością. Oto najnowsze „literackie dziecko” Cobena – Za wszelką cenę.


Odsiaduję piąty rok dożywocia za zamordowanie własnego dziecka.

Nie będę was trzymał w niepewności: nie zrobiłem tego.


Tymi słowami zaczyna się najnowszy thriller Harlana Cobena. Po ich przeczytaniu szczerze wątpię by ktoś nie miał ochoty zagłębić się w lekturze by dowiedzieć się o co tak naprawdę chodzi. Z reguły piszę to na końcu opinii, ale tym razem zrobię wyjątek – pochłonęłam tę książkę. Nie wiem kiedy minął mi z nią czas i mam wrażenie, że trwało to zaledwie chwilkę. Ale więcej o tym później.


David i Cheryl Burroughs są szczęśliwym małżeństwem. Mają trzyletniego synka Matthew. Mieszkają na przedmieściach i całkiem nieźle im się powodzi – do czasu… kiedy dochodzi do morderstwa. Ich ukochany synek zostaje zabity. Kto mógł popełnić tak okropny czyn?

Niestety, to David zostaje oskarżony o to ohydne morderstwo i skazany na dożywocie w więzieniu o zaostrzonym rygorze w Maine.

Po pięciu latach odsiadki i wizycie szwagierki, Rachel, okazuje się, że istnieje prawdopodobieństwo, iż jego syn jednak żyje. Ale żeby się o tym przekonać i w końcu udowodnić swoją niewinność David musiałby uciec z więzienia. To nie jest wcale takie łatwe. I jeszcze trzeba tak długo przetrwać na „odzyskanej” chwilowo wolności, żeby wszystko wyjaśnić. Czy Matthew faktycznie żyje? Jeśli tak, to czyje ciało spoczywa w grobie? Komu zależało, żeby David zgnił w więzieniu? Pytania się piętrzą, ale odpowiedzi na te i na kolejne, pojawiające się w trakcie lektury znajdują się w tej powieści.


Fabuła Za wszelką cenę przypomina mi odrobinę rewelacyjny thriller z Harrisonem Fordem w roli głównej, Ścigany. W tym filmie bohater również musiał dowieść swojej niewinności, mimo iż dowody świadczyły przeciw niemu, i był ścigany przez śledczych. W najnowszym thrillerze Cobena jest podobnie. Mamy morderstwo, podejrzenie o nie, skazanie, konieczność udowodnienia niewinności przez skazanego. Do tego tempo książki przypomina mi to z filmu – jest bardzo dynamiczne, a momentami zapiera dech w piersiach. Bywają chwile, że w głowie zapala się światełko – przecież to jest niemożliwe, nierealne – ale w końcu to książka, fikcja więc wszystko może się zdarzyć. Przymknijmy oko i czytajmy dalej, bo się dzieje…


Przedstawiona historia zaciekawia, zmusza do odwracania kolejnych stron, naszpikowana jest tajemnicami do rozwikłania i szaleńczym tempem. Atmosfera wydaje się gęstnieć, jest niebezpiecznie, nie tylko za murami więzienia. Zwroty akcji, z których słynie Amerykanin tylko dodają pikanterii. Według mnie Za wszelka cenę jest świetnie napisanym thrillerem, którym Harlan Coben udowadnia, że nadal jest w rewelacyjnej formie. I oby jak najdłużej. Prawdę mówiąc teraz pozostaje czekać na film albo serial na podstawie tej książki. Z wielką ochotą zobaczę.


monweg

Dziękuję




"Za wszelką cenę" do kupienia na Bonito


W ramach wyzwań: Przeczytam 120 książek w 2023 roku – 143/120; Mierzę dla siebie – 3,3 cm; 413 stron; Odczarujmy półki – książki ulubionych autorów; Pod hasłem – środek transportu na okładce; Wielkobukowe jesienne minibingo - thriller

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz