piątek, 25 listopada 2022

Zmiana czasu - Aldona Reich - Matronacka opinia premierowa

 

Aldona Reich

Zmiana czasu

Wydawnictwo Vectra

ISBN 978-83-67334-21-1


Matronacka opinia premierowa

Rok 2022 jak dla mnie zdecydowanie kojarzyć się będzie z powieściami Aldony Reich i nie tylko dlatego, że objęłam je matronatem. Oczywiście mam na myśli trylogię z Aleksandrą Chojnicz i Janem Bukowskim (Tylko dobrzy ludzie zostali, Dobre miejsce, Zmiana czasu).

Moje czytelnicze serce krwawi bo dopiero witałam i poznawałam bohaterów cyklu, a już przychodzi czas aby się z nimi pożegnać. A szkoda, ponieważ zwyczajnie ich polubiłam i kibicowałam ich związkowi od samego początku. Ale do rzeczy, czyli co myślę o trzeciej odsłonie trylogii.


Nowy Rok za pasem. Jednak teraz wszyscy żyją świętami Bożego Narodzenia, które już tuż tuż. Nadchodzi czas rozliczeń, wybaczania, miłości i pojednania. Tylko czy Ola i Jan są gotowi na to wszystko? Czy nie ma już między nimi żadnych sekretów, które będą stanowiły zgrzyty w przyszłości? Czy przeszłość nie zapuka kiedyś do ich drzwi?

Jak diabeł z pudełka wyskakuje wiadomość o spadku, który otrzymuje Ola. Kobieta musi wrócić do miejsca, z którego nie tak dawno temu uciekła. Czy ta niedawna przeszłość okaże się zbawieniem czy przekleństwem? Związek Oli i Jana przechodził już trudne okresy, były i niepokój i stres. Czy tym razem również uda im się przetrwać tę burzę i chwilowe rozstanie?


Po raz trzeci spotkałam się z bohaterami trylogii. Po raz trzeci czytałam i zaciskałam ręce. Po raz trzeci modliłam się w duchu żeby wszystko było dobrze. Czy moje modły zostały wysłuchane dowiecie się, jak przeczytacie Zmianę czasu, ale proponuję wcześniej zaopatrzyć się w jej poprzedniczki. Kolejność w tym przypadku jest konieczna i uzasadniona.


Aldona Reich po raz trzeci nie zawodzi, raczej powiedziałabym, że się rozkręca. Uważam, że każda kolejna książka jest lepsza (czy to w ogóle jest możliwe?). Jestem ogromnie zadowolona, że w moje ręce trafiła powieść dla kobiety dojrzałej, a nie dla podlotka. Mamy teraz zalew książek kierowanych dla przedziałów wiekowych 18-25 i 25-35. Chyba pisarki zapominają, że starsze kobiety też czytają. Na szczęście Reich o nas pamięta i tworzy dla nas, dla kobiet dojrzałych, które coś w życiu przeszły i o życiu coś wiedzą.

W Zmianie czasu, tak jak w całej trylogii dostajemy historię osób dojrzałych, które mają już sporo za sobą. Ich bagaż doświadczeń ma swoją wagę, ale jeszcze nie pociąga ich za bardzo ku ziemi. Jednak mimo tego doświadczenia – często niezbyt przyjemnego – mamy do czynienia z dwojgiem ludzi, którzy pragną związku z drugim człowiekiem; którzy pragną bliskości i ciepła.


Podczas czytania całej trylogii (bo muszę się do niej odnieść) obserwowałam zmianę, nie, nie czasu, zmianę jaka zachodzi w Oli. W każdej części Ola była inną osobą. Na naszych oczach – dojrzewała. Z poczwarki stawała się motylem. Nie zamierzam dokonywać jej wiwisekcji, ale myślę, że jeśli czytacie ze zrozumieniem to wiecie, co mam na myśli. Jeśli nie, to myślę, że powinniście przeczytać jeszcze raz, bo chyba coś wam umknęło.


Uwielbiam książki Aldony Reich i uprzedzam wątpiących, nie dlatego, że im matronuję, tylko dlatego, że są takie, jak nasze życia. Opowiadają o ludziach jak my. Każdy z nas mógłby z powodzeniem zostać bohaterem kolejnej książki. Reich nie ma zapędów do przejaskrawiania rzeczywistości i chyba dlatego tak bardzo trafia w mój czytelniczy gust. Nie przekonuje na siłę, że musi być pięknie i słodko, jeśli szykują się kłopoty. Przepraszam za maleńką prywatę, ale dziękuję Aldono za Twój realizm i prawdę płynącą z każdego zdania.


Jeżeli poszukujecie książki z wyrazistymi bohaterami, gdzie wszystko jest dopięte na ostatni guzik, a każdy szczegół jest dopracowany do perfekcji to jesteście w odpowiednim miejscu. Szybko przekonacie się, że Reich to osoba konkretna i nie ma tu miejsca na bzdury czy męczące opisy na dwadzieścia stron. Nie ma mowy o nudzie, bo kartki same się przewracają.

Mam tylko jedną uwagę dla przyszłych czytelników, o której pisałam już przy wcześniejszej książce. Proponuję przez przystąpieniem do lektury zaopatrzyć się w to, co potrzebne (kawa, herbata, lampka wina, ciepły kocyk, kot), bo grozi wam, że zapomnicie o całym świecie i umrzecie z pragnienia. Tak trudno jest się oderwać.


Z pełnym przekonaniem Zmianę czasu oraz całą trylogię autorstwa Aldony Reich gorąco polecam.

Sprawdźcie czy w waszych związkach można znaleźć podobieństwa do Oli i Jana.


monweg


Ogromne podziękowania kieruję w stronę Autorki


"Zmiana czasu" do kupienia na Bonito


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2022 roku – 112/120; Mierzę dla siebie – 2,4 cm; 307 stron; Wielkobukowe bingo – książka polskiej autorki, świeżynka; Wielkobukowe minibingo – świeżynka; Wielkobukowe okładkowe bingo – książka z niebieską okładką, , książka z jasną okładką, okładka z rysunkową grafiką, okładka z kobiecą postacią, książka z minimalistyczną okładką; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – Z; LC2022 – przeczytam książkę dziejącą się w Polsce

1 komentarz: