poniedziałek, 8 października 2018

Pocieszki - Katarzyna Grochola


Autor – Katarzyna Grochola
Tytuł – Pocieszki
Wydawnictwo Literackie
ISBN 978-83-08-06562-4


Moja literacka przygoda z książkami Pani Kasi zaczęła się od Judyty, która bez reszty skradła moje serce i którą pokochałam prawdziwą miłością mola książkowego.
Dzisiaj co prawda zastanawiam się, czy bardziej podoba mi się Judyta powieściowa, czy też filmowa, tak cudownie odtworzona przez Danutę Stenkę. Chyba muszę jeszcze raz przeczytać cykl Żaby i anioły by znów zachwycić się, rozczulić, rozweselić.

Przedstawienie postaci Katarzyny Grocholi mijałoby się z celem. Przecież każdy zna Panią Kasię, uwielbianą przez polskich czytelników autorkę. Właśnie wydana została najnowsza książka o cudownym tytule Pocieszki. W wywiadzie dla Zwierciadła Pani Kasia zwierza się, kogo zamierza pocieszać: Zdaję sobie sprawę z tego jak to zabrzmi – a jednak to powiem. Ja nie pocieszam innych – ja pocieszam siebie. I czasem to jest łatwe, a czasem trudne.

Czym są Pocieszki? To zbiór mikroopowieści o życiu i z życia wziętych. 52 recepty na poprawienie nastroju, z wdziękiem, lekkością i humorem, z których znana jest jedna z najpopularniejszych pisarek polskich.

Czy to dalszy ciąg „Nigdy w życiu”?
Teraz Judytę zastępuje Katarzyna Grochola, która wciąga czytelników w swoje błyskotliwe, pełne wdzięku i humoru opowieści, z życia wzięte i życiu poświęcone.
Na słońce i deszcz. Na radość i smutek. Na co dzień. Na co tydzień. Do czytania w kółko. Po cichu i na głos.
Przyjaciołom i nieznajomym. Dowcipne, mądre, przynoszące otuchę – po prostu pocieszki..

Historie przytoczone przez Grocholę mogłyby się przydarzyć każdemu z nas, są takie zwyczajne, a jednak niezwyczajne. Często przechodzimy koło podobnych sytuacji, nie zauważając ich, a wystarczyłoby bardziej się postarać. Pani Kasia widzi i słyszy więcej niż przeciętny człowiek, a może po prostu jest bardziej wyczulona, żeby móc później bawić nas i wzruszać nowymi opowieściami. Jest świetną obserwatorką codziennego życia, ludzkich zachowań i wyróżnia się niebanalnym poczuciem humoru.

Nie potrafię być krytyczna w przypadku Katarzyny Grocholi, a od jej książek jestem trochę uzależniona. Moja przygoda zaczęła się od wspomnianej Judyty i trwa do dzisiaj. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to literatura najwyższych lotów, ale nie sądzę żeby Grochola aspirowała do czegoś innego. Myślę, że dla niej najważniejsze jest być czytaną i to jej naprawdę wychodzi. W nosie mam zdanie innych osób, nawet jeśli jest miażdżące – ja sięgam po każdą kolejną jej książkę i chyba nic tego nie zmieni.

Czy Pocieszki to dobra książka? Trudno powiedzieć. Na pewno nie najlepsza. Nie można jej porównywać do Zielonych drzwi czy Kryształowego anioła. Ale Pocieszki i tak się obronią, bo świetnie spełniają funkcję, dla której zostały „powołanie do życia”. Zostały napisane po to, aby rozświetlić nam pochmurny dzień i żeby poprawić nastój. Podczas lektury nie można się nie uśmiechnąć. I o to chodziło.

Dla kogo najnowsza „pocieszne” opowieści Katarzyny Grocholi? Dla licznych wielbicielek talentu i humoru polskiej pisarki. Dla tych, którzy szukają lekkiej, nieskomplikowanej lektury. Napisałam wcześniej, że nie jestem obiektywna, dlatego nikt się nie zdziwi, że Pocieszki polecam, przede wszystkim na poprawę stanu ducha.

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:
Akcja 100 książek w 2018 roku – 93/100, Czytam, bo polskie, Czytelnicze igrzyska, Dziecięce poczytania, Olimpiada czytelnicza – 368 stron, Pod hasłem, Przeczytam 52 książki w 2018 roku – 93/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 3 = 7,7 cm, W 200 książek dookoła świata – Polska, Wyzwanie Czytamy nowości, Wyzwanie czytelnicze Wiedźmy – tylko jedno słowo

4 komentarze:

  1. Aż wstyd się przyznać, ale nie czytałam jeszcze żadnej książki autorki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest wstyd. Tyle książek na świecie - nie da rady wszystkich przeczytać.

      Usuń
  2. Właśnie ją czytam :) Lubię takie lekkie, ciepłe opowieści na poprawę humoru.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już tytuł obliguje! Pocieszy... :)

    OdpowiedzUsuń