piątek, 16 marca 2018

Kalijuga. Wiek waśni i sporów - William Dalrymple


Autor – William Dalrymple
Tytuł – Kalijuga. Wiek waśni i sporów
Tytuł oryginału – The Age of Kali. Indian Travels and Encounters
Przekład – Berenika Janczarska
Oficyna Literacka Noir sur Blanc
ISBN 978-83-65613-60-8


William Dalrymple urodzony w Szkocji pisarz, historyk i krytyk literacki. Napisał osiem książek, za które otrzymał liczne nagrody. Jest członkiem Królewskiego Towarzystwa Literackiego, Królewskiego Towarzystwa Geograficznego oraz Królewskiego Towarzystwa Azjatyckiego. Jest również jednym z fundatorów i organizatorów Festiwalu Literackiego w Dżajpurze. Pisze także scenariusze do audycji i filmów dokumentalnych.

Dokładnie rok temu, dzięki uprzejmości Oficyny Literackiej Noir sur Blanc miałam okazję zapoznać się z inną książką szkockiego pisarza Ze Świętej Góry. Na ścieżkach chrześcijańskiego Bizancjum. Nie ruszając się z domu odbyłam niebywała podróż rozpoczynającą się w Grecji, przez Turcję, Syrie, Liban, Izrael aż po Jerozolimę i Egipt. Porwała mnie ta publikacja. Może nie zakochałam się w Williamie Dalrymple’u, ale nabrałam ochoty na więcej. I właśnie nadszedł ten czas, gdy w moje ręce trafiła kolejna pozycja Szkota Kalijuga. Wiek waśni i sporów. Muszę w tym miejscu przeprosić Pana Janka z Noir za tak długie oczekiwanie na moja opinię o tej książce. Ale miałam kłopoty zdrowotne i zebrało się naprawdę sporo książek do oceny. Teraz w końcu wychodzę na prostą. Bardzo dziękuję za wyrozumiałość.

Tym razem William Dalrymple zabiera nas do kraju, który oszałamia swoim ogromem, zgiełkiem i różnorodnością, gdzie mamy okazję do poznania jakże odmiennej, dla nas Europejczyków, kultury. Chyba domyślacie się o jaki obszar geograficzny chodzi… Indie – azjatyckie państwo, które zajmuje większość subkontynentu indyjskiego.

Dalrymple zabiera nas w magiczną podróż, niekoniecznie bezpieczną, ale za to super ciekawą. Odwiedzamy egzotyczną stolicę stanu Maharasztra, Bombaj, ale nie zwiedzamy jej jak z przewodnikiem turystycznym. Szkocki pisarz zabiera nas na ulice Bombaju, gdzie jesteśmy świadkami zabaw, by po chwili zmienić scenerię i udać się na prowincję, oglądając krwawe waśnie. Podczas swoich wojaży podróżnik miał okazję spotkać ciekawe postaci, między innymi Imrana Khana (kiedyś jednego z najsłynniejszych sportowców Pakistanu, obecnie polityka) i Benazir Bhutto (byłą premier Pakistanu).

Tak jak wcześniejsza książka – Ze Świętej Góry, tak i ta –Kalijuga została pięknie wydana. Czytelnik otrzymuje publikację w twardej oprawie z mapą subkontynentu indyjskiego, autorstwa żony pisarza Olivii Fraser. Książka zaopatrzona jest w cenny słowniczek oraz w indeksy osób i nazw miejscowości.

Kalijuga. Wiek waśni i sporów stanowi zbiór esejów z dziesięcioletnich podróży autora po subkontynencie indyjskim. Wszystkie te eseje są owocem osobistych doświadczeń i obserwacji Dalrymple’a. Słowami pisarza: W niniejszej książce poruszam tematy drażliwe, co z pewnością wzbudzi protesty, zwłaszcza wśród samych Hindusów, tak czułych na krytykę płynącą z zagranicy, jest to jednak dzieło powstałe z miłości. I tę miłość (nie wiem czy odwzajemnioną) czuje się niemal na każdej karcie. Opowiada o zakątku świata, który czczę jak żaden inny i w którym zdecydowałem się spędzić większość mojego świadomego życia. Odkąd jako osiemnastolatek z plecakiem przyjechałem tutaj po raz pierwszy, Indie mnie ekscytują, zadziwiają, onieśmielają. Od tej chwili jestem pod ich urokiem i mam nadzieję, że ta książka odzwierciedla przynajmniej tę niesłabnącą moc Indii – wprawiana w zachwyt i zdumienie. Powiem wam, że po lekturze tej wyjątkowej książki miałabym ochotę kupić bilet w jedną stronę i wybrać się w podróż szlakami wyznaczonymi przez Szkota. Chciałabym poczuć ten niesamowity klimat i atmosferę z kolorami, zapachami, a nawet z niebezpieczeństwem. I szczerze mówiąc przez ten czas, gdy zgłębiałam tę książkę czułam to wszystko, co było dane przeżyć jej autorowi i bardzo mi się to spodobało. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możecie wybrać się w taką eskapadę, to pozostaje wam lektura tego fascynującego utworu literackiego.

Nie pozostaje mi nic innego jak polecić wam gorąco tę doskonałą, nadzwyczajną, fascynującą i magiczną podróż z Williamem Dalrymple w roli przewodnika.

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:
ABC czytania – wariant 1, Akcja 100 książek w 2018 roku – 25/100, Czytelnicze igrzyska 2018, Olimpiada czytelnicza – 440 stron, Pod hasłem, Przeczytam 52 książki w 2018 roku – 25/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 3,5 = 20,9 cm, W 200 książek dookoła świata – Wielka Brytania, Wyzwanie Czytamy nowości

2 komentarze: