środa, 17 maja 2023

Czwarta mgła. Ruta - Jacek Mączka

 

Jacek Mączka

Czwarta mgła. Ruta

K.I.T. Stowarzyszenie Żywych Poetów

ISBN 978-83-61381-75-4

Niewiele wiedziałem do tej pory o twórczości Jacka Mączki, nie trafiłem zwyczajnie. Jakiś czas temu otrzymałem sporą przesyłkę od Stowarzyszenia Żywych Poetów - jeszcze trochę mi zostało, nie tylko poezji zresztą - z której zawartością sukcesywnie się zapoznaję. I wdzięczny jestem, bo być może by mi poeta Mączka gdzieś przemknął niezauważenie, a choćby w jednym tomie Czwarta mgła. Ruta wierszy naprawdę dobrych, interesujących znalazłem całkiem sporo.



Lubię, kiedy fraza wiersza jest czysta i prosta; obie te cechy moim zdaniem można zauważyć w tekstach Mączki z tego tomu. Oczywiście, jak to z dobrą poezją bywa, prostota zdaje się złudna, a czystość pozwala zobaczyć wyraźnie dno znaczenia. Sporo tu przestrzeni poeta poświęcił ludziom, miejscom i ulotnym momentom, dzięki którym wiersze nabierają epifanicznego charakteru i chyba w tym upatrywałbym ich największej siły. Są także w niektórych zwrotkach, ale nie tak często, puszczone wodze fantazji, dzięki czemu, przynajmniej częściowo, widzę ten tom poetycki wpisujący się w nurt parnasizmu, trochę na kształt najlepszych utworów Romana Honeta. I pozostaje jeszcze ta Ruta, pojawiająca się w tytule i jako bohaterka wielu wierszy – tajemnicza postać, delikatna i wrażliwa na otaczający ją świat. Ruta zdaje mi się jednocześnie uosobieniem drogi, kursu, który obiera podmiot; droga ta staje się nie tylko kierunkiem, ale towarzyszką życia.



Bardzo chętnie będę wracał do poezji Mączki i pozytywne głosy dotyczące jego wierszy, przytoczone na ostatniej stronie okładki, Jane Hirshfield, Karola Maliszewskiego czy Jacka Dehnela, nie wydają mi się przesadzone. Kiedy będziecie potrzebowali na chwilę zwolnić, bardzo mocno polecam.


niehalo


Dziękuję




"Czwarta mgła. Ruta" do kupienia na Bonito



Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2023 roku – 56/120; Mierzę dla siebie – 0,7 cm; 94 stron; Odczarujmy półki – książki ulubionego gatunku; Trójka e-pik – zaległość wrzesień 2021 – powietrze; Wielkobukowe bingo – świeżynka; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – C; Wielkobukowe okładkowe bingo – ilustracja lub rysunek; Słownikowe wyzwanie - imię

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz