środa, 22 lutego 2023

Światło między oceanami - M.L. Stedman

 

M. L. Stedman

Światło między oceanami

The Light Between Oceans

przełożyła Anna Dobrzańska

Seria – Piąta strona świata

Wydawnictwo Albatros

ISBN 978-83-6751-301-2

Czy zdarza się wam podejmować decyzje, których później żałujecie? Takie, które rzutują na całe życie, nie tylko wasze? Takie, które mogą wywrócić wszystko do góry nogami? Jestem pewna, że tak, bo nie ma ludzi doskonałych i każdy z nas popełnia błędy, za które często płaci później bardzo wysoką cenę. Zdarza się też, że nie cierpi tylko ten, kto błąd popełnia, ale również wiele innych osób. Wydawnictwo Albatros wznowiło powieść, dzięki której te pytania i dylematy znów będą mieć znaczenie i nie będą tracić na aktualności. Zapraszam na opinię wyjątkowego debiutu M.L. Stedman Światło między oceanami.


Malutka wysepka Janus Rock na obrzeżach Australii jest scenerią rozgrywanych wydarzeń Światła między oceanami, a bohaterami małżeństwo Sherboume’ów, Tom i Isabel. Tom po powrocie z wojny i aby pokonać traumatyczne wspomnienia wybiera posadę latarnika na tej maleńkiej wysepce. Życie, które dla jednych mogłoby się wydawać monotonne i nudne im przynosi szczęście, niestety do czasu. Po kolejnych poronieniach i urodzeniu martwego dziecka Isabel popada w depresję. Gdy wydawać by się mogło, że nic nie może zmienić tego stanu rzeczy do brzegu przybija łódź, a niej nieżyjący mężczyzna i cichutko popłakujące niemowlę. Czy to niespodzianka? Cud a może dar od losu? Tom wie, że powinien taki przypadek niezwłocznie zgłosić, jednak jego żona tak bardzo pragnie dziecka… Co zrobi Tom? Jaką decyzję podejmie? Obojętnie co mężczyzna wybierze ktoś będzie cierpiał. Czy jest jakieś dobre wyjście z tej sytuacji?


Wszyscy wiemy, że życie nie jest czarno-białe. Posiada różne odcienie szarości, a niektórzy (niekoniecznie szczęśliwcy) mogą powiedzieć, że ich życie pełne jest barw. W tej historii też nic nie jest ani czarne ani białe. Nic nie jest oczywiste. Nikt z nas nie znalazł się (i oby się nie znalazł) na miejscu tej pary. Nie mam pojęcia jakie decyzje ja podjęłabym na miejscu Toma i nie zazdroszczę mu tych dylematów moralnych, przed którymi stanął.


M.L. Stedman w wywiadzie dla goodreads.com powiedziała: Świadomie nie zdecydowałam się napisać książki o latarniach morskich, ale odkryłam, że dostarczają one niezwykle bogatej metafory: świadczą o binarnych przeciwieństwach, takich jak bezpieczeństwo i niebezpieczeństwo, światło i ciemność, ruch i zastój, komunikacja i izolacja – są wewnętrznie dynamiczne, ponieważ sprawiają, że nasza wyobraźnia obraca się między tymi przeciwieństwami. https://www.goodreads.com/interviews/show/830.M_L_Stedman

I tak też jest z tą książką. To wszystko odczuwa się podczas czytania. Niby jej lektura jest spokojna, czasami nawet monotonna i niespieszna, ale gdzieś podskórnie towarzyszy nam uczucie ciągłego niepokoju i nerwowości. I faktycznie wyobraźnia czytelnika zaczyna działać na najwyższych obrotach, zwłaszcza wtedy, gdy pochłania go rozważanie jak sam postąpiłby na miejscu bohaterów.


Podczas lektury odniosłam wrażenie, że Stedman mną delikatnie manipuluje. Jestem ciekawa czy tylko ja tak miałam. Sympatyzowałam z moralnie dwuznacznymi postaciami i kwestionowałam własną moralność. Autorka w taki sposób prowadzi narrację, że nie można pozbyć się wrażenia wewnętrznego konfliktu i rozdarcia, jaki był udziałem pary bohaterów.

Światło między oceanami to nie jest lekka książeczka. Przez ogrom problemów w niej zawartych i częste przerwy, które były wymuszone zastanawianiem się nad różnymi kwestiami, lektura zajęła mi więcej czasu niż powinna, ale nie żałuję. Od razu ostrzegam, że niektóre osoby będą musiały zaopatrzyć się w sporą ilość chusteczek, bo przypuszczam, że będą wami targały różne, często sprzeczne emocje.


Światło między oceanami to piękna i wzruszająca historia a do tego wyjątkowy debiut M.L. Stedman. Pokazuje, jak nasze decyzje wpływają na nasze i nie tylko nasze życie. Stawia trudne pytania, na które jeszcze trudniej znaleźć odpowiedzi. A może po prostu nie ma dobrych ani złych odpowiedzi. Możecie się sami o tym przekonać.


A już po lekturze zafundujcie sobie film, który powstał na podstawie powieści w 2016 roku. W rolach głównych: Alicia Vikander, Michael Fassbender oraz Rachel Weisz. Ja jeszcze nie widziałam ale zamierzam obejrzeć.


monweg


Dziękuję



"Światło między oceanami” do kupienia na Bonito



Książka bierze udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2023 roku – 22/120; Mierzę dla siebie – 3,3 cm; 384 stron; Odczarujmy półki – książki wydane w 2023 roku; Pod hasłem – światło; Wielkobukowe bingo – książka zekranizowana; Wielkobukowe albo-albo – niebieska okładka; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – Ś; Wielkobukowe okładkowe bingo – morze, fale lub ocean

1 komentarz:

  1. Też byłam emocjonalnie rozdarta i mimo niemoralnej decyzji nie chciałam, by wyznali prawdę..

    OdpowiedzUsuń