poniedziałek, 24 października 2022

Piękna katastrofa; Chodząca katastrofa - Jamie McGuire

 

Jamie McGuire

Piękna katastrofa

Beautiful Disaster

z angielskiego przełożyła Agata Karolak

ISBN 978-83-6733-893-6

Chodząca katastrofa

Walking Disaster

z angielskiego przełożyła Anna Esden-Tempska

ISBN 978-83-6733-892-9

Wydawnictwo Albatros

Zobaczyłam książkę o intrygującym tytule Piękna katastrofa z niezbyt pociągającą okładką. Pomyślałam – czemu nie? Wielkie było moje zdziwienie, gdy po kilku dniach zamiast jednej otrzymałam dwie książki, a konkretnie dwa kolejne tomy. Dopiero wtedy sprawdziłam, co też do mnie przyszło. O matko! Czyżby po kilku latach powtórka z rozrywki? Co to ma być? Kalka z After? No ale jak się powiedziało A… czyli czytamy moi drodzy.


Porządna dziewczyna

Abby ciężko pracuje, żeby skończyć studia i zostawić za sobą mroczną przeszłość. Nie pije, nie przeklina, dobrze się prowadzi…

Dopóki na jej drodze nie staje…

Zepsuty chłopak

Travis, biorący udział w nielegalnych walkach wytatuowany twardziel, zmieniający dziewczyny jak rękawiczki. Uosabia wszystko, czego Abby chciała uniknąć.


Faktycznie już czytając blurb nie miałam ochoty otwierać książki, a przypominam, że są dwie. To naprawdę brzmi jak żywcem ściągnięte z serii After. Tam też ona była taka grzeczniutka, on bardzo niegrzeczny i wytatuowany. No i był zakład, od którego wszystko się zaczęło. Ale muszę dać szansę Jamie McGuire, bo być może okaże się lepszym rzemieślnikiem od Anny Todd i jej historia choć trochę mnie porwie.


Zaczęło się od zwykłego zakładu

A przerodziło się w coś więcej: W miłość? W pożądanie? W początek czegoś pięknego?

A może po prostu – w katastrofę?

 

Nie będę pisać długo, bo nie lubię się znęcać nad nikim. Chyba już wiecie, że nie mam najlepszego zdania o tych powieściach. Prawdę mówiąc żałuję, że je zamówiłam, że do mnie trafiły, że musiałam je przeczytać, że teraz o nich piszę. To był czas stracony, który mogłam wykorzystać w inny sposób.


Piękna katastrofa to opowieść Abby. Chodząca katastrofa natomiast to mniej więcej ta sama historia, ale przedstawiona z punktu widzenia Travisa. I w tym momencie nie daje mi spokoju pytanie, które towarzyszyło mi podczas lektury. Po co było pisać praktycznie dwa razy tę samą opowieść? Wystarczyłaby jedna książka, którą można byłoby podzielić na dwie narracje. Jestem pewna, że wyszłoby to lepiej.

A tak w ogóle to tytuły są prorocze. Te książki to jest katastrofa.


Abby Abernathy i Travis Maddox.

Główni bohaterowie. Główna para tej katastrofy.

Nie lubię ich. Nie! Ja ich nie znoszę! Abby jest najzwyczajniej w świecie głupią osobą, która lubi gdy się nią pomiata i traktuje jakby była niespełna rozumu. Jest nudna i brak w niej oryginalności. A miała być taka sympatyczna. Ale przez swoje niemądre i kompletnie nieprzemyślane decyzje, nie da się wykrzesać do niej krztyny sympatii. Travis to psychopatyczny i agresywny drań. Jest niestabilny emocjonalnie. Ma wszystkie cechy charakteru, żeby od niego uciekać jak najszybciej. Tymczasem dziewczyny traktują go jak boga i z chęcią rozkładają dla niego nogi. Całkowicie niezrozumiałe.


Podobieństwa do innych dzieł i „dziełek” nie są przypadkowe, że wspomnę: Podziemny krąg z Bradem Pittem – i tu mamy zerżnięty podziemny klub z walkami jak w filmie. Sama postać Travisa (jego wygląd) żywcem ściągnięty został z serii After (Hardin) – on też jest wytatuowany i bardzo niegrzeczny. Niektóre zachowania głównego bohatera ocierają się o maniery Edwarda z cyklu Zmierzch, jak zauważyli niektórzy recenzenci. Faktycznie trudno się z nimi nie zgodzić.


Obie książki Piękna katastrofa i Chodząca katastrofa nie są romantyczne, a za takie chyba chciałyby uchodzić. Niestety reprezentują wszystko co można uznać za niezdrowe i niepożądane. Zdaję sobie sprawę, że literatura powinna być różnorodna, ale twierdzę, że ta dla młodych ludzi (a w końcu bohaterowie mają po dziewiętnaście lat) powinna nieść jakieś przesłanie; dawać przykłady, a nie pokazywać i chwalić dysfunkcyjne zachowania, jakie sobą reprezentuje protagonista.

Dodatkowo nie skłaniają do polecenia niezręczne i wymuszone dialogi; mizoginistyczny język oraz niepokojąca tematyka. To wszystko składa się na prawdziwą katastrofę.


monweg

Dziękuję




"Piękna katastrofa” do kupienia na Bonito


"Chodząca katastrofa” do kupienia na Bonito


Książki biorą udział w wyzwaniach:

Przeczytam 120 książek w 2022 roku – 101, 102/120; Mierzę dla siebie – 2,8 cm + 3,2 cm; 464 stron + 496 stron; Pod hasłem – ślub; Trójka e-pik – kwiecień – absurdalnie; Wielkobukowe bingo – świeżynka, pierwszy tom serii; Wielkobukowe minibingo – świeżynka; Wielkobukowe okładkowe bingo – książka z niebieską okładką, na okładce motyle, zbliżenie na oczy; Wielkobukowe alfabetyczne bingo – P, C

2 komentarze: