piątek, 17 sierpnia 2018

Pejzaż nocnych rozmów - Wanda Majer-Pietraszak


Autor – Wanda Majer-Pietraszak
Tytuł – Pejzaż nocnych rozmów
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza
ISBN 978-83-287-0444-2


Wanda Majer-Pietraszak jest aktorką. Grała w teatrach Rozmaitości i Klasycznym, potem w Ateneum. Jest także pisarką, autorką słuchowisk radiowych, dwóch telewizyjnych scenariuszy muzycznych, kilku tomików wierszy, opowiadań, współautorką scenariusza serialu telewizyjnego Siedlisko, a także książki Czy pani jest żoną tego aktora? W wydawnictwie Muza ukazały się: w 2015 roku Kwitnący krzew tamaryszku oraz Dom i dalekie ścieżki, w 2016 Cztery pory roku Heleny Horn, a w 2017 Srebrny widelec. Pisze cieniutkim długopisem, potem korzysta z użyczonego przez męża komputera. Często towarzyszą jej wtedy dobra kawa, koniak i czuła bliskość amerykańskich standardów jazzowych. Mieszka z mężem pod Warszawą.
Kiedy w życiu wszystko wywraca się do góry nogami, później może być już tylko... lepiej. Danuta, zdradzana przez męża, wybiera życie w pojedynkę. Ale przewrotny los sprawia, że pojawiają się nieoczekiwane propozycje i nadciągają nieuchronne zmiany. I choć początkowo nie będzie z nich zadowolona, bardzo szybko doceni to, co się wydarzy.
Danuta jest dziennikarką radiową, prowadzi nocne rozmowy ze słuchaczami w swoim bardzo popularnym autorskim programie Nocne largo. Czy w chwili, gdy to ona opowie im o swoich problemach, wesprą ją i staną u jej boku?

Pejzaż nocnych rozmów to moje pierwsze spotkanie z twórczością Wandy Majer-Pietraszak i muszę wam powiedzieć, że bardzo dobrze się stało, że ta książka „stanęła” na mojej drodze. Dawno aż tak nie odpoczęłam przy żadnej lekturze. W końcu w moje ręce trafiła powieść dla kobiet, nie dla dziewcząt. Mądra opowieść o życiu. Napisana przez kobietę, o kobietach i dla kobiet. To musiało wpisać się w mój czytelniczy gust.

Główną bohaterką Pejzażu nocnych rozmów jest Danuta. Kobieta jest po trzydziestce i jak autorka jest aktorką teatralną. Oprócz tego prowadzi nocną audycję Nocne largo. Program radiowy kierowany do nocnych marków jest pełen ciepła, zrozumienia dla problemów innych, a prowadzony jest w spokojnej, przyjaznej atmosferze okraszony przepięknymi muzycznymi szlagierami.

Danuta jest wymarzoną bohaterką. To taki typ kobiety, z którą miałabym ochotę się zaprzyjaźnić. Iść z nią do małej kafejki na filiżankę kawy, zajrzeć do galerii by podziwiać dzieła sztuki czy po prostu udać się na spacer po parku. Danuta jest mądrą i silną kobietą, a przy tym posiada poczucie humoru, które lubię. Ma też oddaną przyjaciółkę Borgię, z którą rozumieją się bez słów. Ma wspaniały kontakt z osiemdziesięcioletnią sąsiadką, panią Lunią, która obok Borgiii staje się w pewnym sensie jej rodziną.

Nie mogę oczywiście zapomnieć o Matyldzie. Matylda ma cztery lata i jest cudownym dzieckiem, mądrym i spokojnym. Została podrzucona jak niepotrzebny przedmiot Danucie przez jej przybraną siostrę. Sytuacja nie do pozazdroszczenia, ale Danka świetnie sobie poradziła z problemem. A gdy „siostrzyczka” nie pojawiała się żeby odebrać małą, Danka postanowiła przysposobić Matyldę. Dziewczynka zyskała wspaniały dom i prawie-mamę, która świata poza nią nie widzi.

Pejzaż nocnych rozmów to według mnie wspaniała książka z niespieszną akcją, która momentami jest senna, ale najważniejsze jest to, że nie nuży. Zatapiałam się w lekturze, słuchając problemów w trakcie audycji radiowych i stwierdziłam, że czego jak czego, ale Danka umie słuchać i doradzać.

Pani Wanda zafundowała mi dużo wzruszeń i dużo radości, a wszystko to na 320 stronach. Pejzaż nocnych rozmów wspaniale sprawdzi się na letnie leniuchowanie na łonie natury, ale zdecydowanie najlepiej nada się jako towarzyszka bezsennych godzin – dla mnie była właśnie taką nocną przyjaciółką. Książka utwierdziła mnie w przekonaniu, że czasami można w ludziach pokładać nadzieję na lepsze jutro. Opowieść autorki Srebrnego widelca dla niektórych nie będzie niczym odkrywczym, bo pokazuje nam zwykłe życie, ale o to tutaj chodzi – o tych zwykłych-niezwykłych ludzi uwikłanych w trudne życiowe sytuacje.

Po różnych książkach, w których prym wiodą nastolatki, bardziej lub mniej zakochane często z wyimaginowanymi problemami, otrzymałam wspaniałą historię z dojrzałą i mądrą bohaterką. Pejzaż nocnych rozmów – o przyjaźni, o miłości, a nade wszystko o życiu i jego różnych kolorach. Bardzo gorąco polecam.

Tu Nocne largo – witam bezsennych – tu Monika – czy chcecie się ze mną czymś podzielić? Jeśli tak, to piszcie.

Dziękuję



Książka bierze udział w wyzwaniach:
Akcja 100 książek w 2018 roku – 77/100, Czytam, bo polskie, Czytelnicze igrzyska, Dziecięce poczytania, Olimpiada czytelnicza – 320 stron, Przeczytam 52 książki w 2018 roku – 77/52, Przeczytam tyle, ile mam wzrostu – 2 = 15,2 cm, W 200 książek dookoła świata – Polska, Wyzwanie Czytamy nowości

5 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że i Tobie ta książka się spodoba.

      Usuń
  2. Mogłabym poznać tę historię, bo bohaterka wydaje się bardzo sympatyczna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też jeszcze nie poznałam twórczości autorki, ale kolejna powieść, która niezbyt mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń