czwartek, 6 czerwca 2019

Umiera się tylko raz - Robert Dugoni


Robert Dugoni
Umiera się tylko raz
The Trapped Girl
Cykl – Tracy Crosswhite
Przekład – Lech Z. Żołędziowski
Wydawnictwo Albatros
ISBN 978-83-8125-477-9


Zanim zacznie szukać zabójcy, musi odkryć, kim jest ofiara...

Robert Dugoni, amerykański pisarz. Obecnie mieszka w Seattle w stanie Waszyngton. Jego powieści często goszczą na listach bestsellerów i sprzedawane są na całym świecie. Umiera się tylko raz to kolejna, czwarta już książka z detektyw Tracy Crosswhite w roli głównej. Do tej pory ukazały się: Grób mojej siostry; Jej ostatni oddech; Na polanie wisielców.
W wodach zatoki w pobliżu Seattle zostają znalezione – w pułapce na kraby – zwłoki kobiety zabitej strzałem w głowę. Sekcja zwłok ujawnia, że ofiara zrobiła wszystko, by ukryć swoją tożsamość. Mimo kilku tropów, za którymi podąża detektyw Tracy Crosswhite, dochodzenie posuwa się wolno (…) Przełom następuje dopiero wtedy, gdy okazuje się, że ofiarą mogła być Andrea Strickland, która jakiś czas temu zaginęła podczas górskiej wspinaczki (…)

To moje drugie spotkanie z twórczością Dugoniego, nie mam więc wielkiego porównania. Po Jej ostatnim oddechu nie oczekiwałam fajerwerków, ale całkiem niesłusznie, bo Umiera się tylko raz zadowoliło mnie w każdym aspekcie. Historia wciąga od pierwszych stron i trzyma do samego końca. Są co prawda momenty, gdy akcja zwalnia, ale jestem pewna, że to zamierzony efekt.

Cieszy mnie to, że w literaturze jest coraz więcej kobiecych bohaterek. Miło, gdy pisarz w roli głównej obsadza kobietę. A jeszcze lepiej gdy zamiast rosłego, nie wylewającego za kołnierz faceta, pojawia się – wydawałoby się – delikatna kobieta. Słaba płeć? Chyba już od dawna nie. Tracy Crosswhite pracuje w sekcji ciężkich przestępstw kryminalnych. To kobieta silna, charyzmatyczna, odważna i bardzo zaangażowana w prowadzone śledztwo. Poza tym Tracy jest postacią z krwi i kości, nie kryształową i nie wyidealizowaną. Ma słabości, jak każdy z nas i da się lubić. Prywatnie związana jest z adwokatem Danem, który ją wspiera i zawsze może na niego liczyć.

Umiera się tylko raz to thriller z mocno rozbudowanym tłem kryminalnym, w którym nie zabrakło wątków obyczajowych, scalających opowieść w jedną spójną całość. Dugoni prowadzi z czytelnikiem grę, ale to on jest arcymistrzem, a my jedynie początkującymi uczniami. Amerykanin serwuje nam ciągłe zwroty akcji, dzięki czemu gubimy się w domysłach, niby coś wiemy, ale nie wszystko; błądzimy i poruszamy się jak dziecko we mgle.

Najnowsza powieść Dugoniego sprawiła mi prawdziwą frajdę i czystą przyjemność. Tym razem dostałam wszystko o czym mogłabym tylko pomarzyć. Skomplikowane śledztwo; zagadkowe zwłoki; tajemnice. Historię poznajemy z dwóch różnych punktów widzenia. Z jednej strony przyglądamy się śledztwu oczami Tracy, z drugiej zagłębiamy się we wspomnienia domniemanej ofiary.

Robert Dugoni jest sprawnym pisarzem, a jego książki napisane są dobrze i lekko. Może nie są za bardzo zaskakujące i niektórzy mogą stwierdzić, że są za mało brutalne, ale niepotrzebne epatowanie okrucieństwem i brutalnością w tym przypadku się sprawdza.

Myślę, że nie muszę zbytnio was zachęcać do sięgnięcia po tę książkę. Jestem przekonana o wystarczającej popularności amerykańskiego pisarza. Ci, którzy czytali wcześniejsze książki o pani detektyw z chęcią zagłębią się w kolejny tom i z pewnością się nie zawiodą. Myślę, że jesteście zaciekawieni czyje zwłoki zostały znalezione w koszu na kraby. Polecam

Dziękuję


Książka bierze udział w wyzwaniach:
Akcja 100 książek w 2019 roku – 54/120, Czytamy nowości, Łów słów - Mier, Olimpiada czytelnicza – 448 stron, Mierzę dla siebie – 3,2 cm, Trójka e-pik – książka z więcej niż trzema wyrazami w tytule, W 200 książek dookoła świata – Stany Zjednoczone

6 komentarzy:

  1. Czytałam chyba drugi tom serii tego autora i całkiem mi się podobało ;) Jakoś tak wyszło tylko, że nie sięgnęłam po kolejne...

    www.carolinelivre.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie. To moja druga książka z tej serii, a wyszły cztery. teraz muszę nadrobić :)

      Usuń
  2. Sprawdziłam - jest u mnie w miejskiej bibliotece. Pozycja dodana do listy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba dobrze byłoby czytać w kolejności. Tak myślę :)

      Usuń
  3. Nie znam twórczości autora ;)

    OdpowiedzUsuń