wtorek, 14 maja 2019

Speak - Laurie Halse Anderson


Laurie Halse Anderson
Speak
Przekład – Anna Matyszczak
Wydawnictwo Feeria Young
ISBN 978-83-7229-822-5


Co musiałoby się wydarzyć w twoim życiu, żebyś zdecydowała się przestać mówić? Ile osób wie, że milczenie może być najgłośniejszym krzykiem rozpaczy?

Laurie Halse Anderson – amerykańska pisarka, twórczyni literatury dla dzieci i młodzieży, autorka powieści historycznych. Ukończyła studia na Onondaga Community College i Georgetown University. Otrzymała nagrody literackie: Rebecca Caudill Young Reader's Book Award, Sequoyah Book Award, Golden Kite Award, Scott O'Dell Award for Historical Fiction, Cybils Award oraz Margaret Edwards Award. Jej książka Speak doczekała się również adaptacji filmowej w 2004 roku (Ucieczka w milczenie).

Wyobraź sobie, do jakich rozmiarów musiało urosnąć cierpienie Melindy, skoro zdecydowała się zamilknąć. Trudno zliczyć, ile razy prosiła o wysłuchanie, ile wysłała niemych sygnałów, zanim przestała się odzywać. Odrzucona przez przyjaciół, skreślona z życia towarzyskiego, upokarzana i wyśmiewana – przez to, że nikt nie znał prawdy. Najgorszej prawdy na świecie.

Nie miałam oczekiwań, bo ani autorka, ani tym bardziej tytuł nic mi nie mówił. Ale to zmieniło się, gdy zaczęłam czytać. Od pierwszych stron miałam nieodparte wrażenie, że już to gdzieś było. Jednak wydawało mi się, że tak rozległe déjà vu nie jest możliwe. Wtedy przejrzałam przestronny Internet i trafiłam na film, który powstał na podstawie tej książki, którą właśnie czytałam. Film Ucieczka w milczenie miałam okazję oglądać kilka miesięcy, a może rok wcześniej.

Melinda jest nieśmiałą i bardzo cichą uczennicą, która właśnie rozpoczęła naukę w liceum. Dziewczyna skrywa straszliwą tajemnicę. Jest izolowana przez uczniów, którzy nie potrafią wybaczyć jej tego, że rok wcześniej podczas jednej z szalonych imprez wezwała policję. Wiele młodych osób zostało wówczas aresztowanych, a niektórzy nawet stracili pracę. Od tego momentu Melinda stała się smutna i zamilkła. Stała się wyrzutkiem.

A miało być tak pięknie. A miało być wzruszająco. A miało... Ale niestety ta książka nie wywołuje emocji, choć temat, który porusza jest ważny i trudny. Brakuje mi słów, żeby napisać jak bardzo jestem rozczarowana i jak bardzo potencjał tej historii został zmarnowany. Speak jest książką nudną, nijaką i po prostu kiepską. Czytałam kilka stron i odkładałam. Dawno nie zdarzyło się żebym tak długo czytała jakąś książkę (zwłaszcza dla młodzieży). Prawdę mówiąc ja ją wymęczyłam, a może to ona (książka) wymęczyła mnie. I gdyby nie film, to momentami już nie pamiętałabym o czym ja w ogóle czytam. Może ta historia miała większy wydźwięk wtedy, kiedy powstała, dwadzieścia lat temu. Teraz, gdy powstaje wiele powieści o podobnej tematyce, nie robi  już takiego wrażenia.

Chyba nie ma sensu, żebym dalej pisała. Nie widzę potrzeby wyżywania się na tej słabiutkiej książce. Być może historia ta przemówi do nastolatek, które mają podobne problemy (mam nadzieję, że nawet jeśli, to nie jest ich wiele). Dla mnie to zdecydowanie za mało. Przykro mi, ale nie polecam.



Książka bierze udział w wyzwaniach:
Akcja 100 książek w 2019 roku – 47/120, Czytamy nowości, Olimpiada czytelnicza – 264 stron, Mierzę dla siebie – 2 cm, W 200 książek dookoła świata – Stany Zjednoczone, Wielkobukowe bingo – książka zekranizowana


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz